آرشیو دی ماه 1399

write about all kind of things we found interesting

درباره اسپانيايي بيشتر بدانيد

۲۱ بازديد



اسپانيا در قرن 16 ميلادي قدرتي برتر در دنيا بود، به طوري كه دامنه‌ي قدرتش از از شرق، بيشتر كشورهاي اروپايي تا فيليپين و هند و از غرب از اقيانوس اطلس تا آمريكا را شامل ميشد. اين گستره‌ي عظيم قدرت اسپانيا باعث شد تا اسپانيايي به يكي از رايج‌ترين زبان‌هاي دنيا تبديل شود. 

زبان اسپانيايي، زبان رسمي ۲۰ كشور در اروپا و آمريكاست و حتي در كشورهايي كه زبان رسمي‌شان اسپانيايي نيست نيز، افراد زيادي به اين زبان مسلط هستند. در اين مقاله قصد داريم تا شما را بيشتر با اين زبان شيرين و محبوب آشنا كنيم.





  • گويش‌ها و گوناگوني‌شان 


همانطور كه انگليسي در ايالات متحده و استراليا با انگليسي در بريتانيا متفاوت است، اسپانيايي رايج در كشور اسپانيا نيز با آرژانتين فرق هايي دارند. بسياري از گونه‌هاي محلي اسپانيايي به خصوص در تلفظ واژگان، متفاوت از يكديگرند. به عنوان قانوني كلي، همه‌ي گويش‌هاي اسپانيايي از استاندارد نوشتاري معيني پيروي مي‌كنند، اما در شكل گفتاري آن‌ها تفاوت‌هايي وجود دارد. اين گوناگوني تنها در اسپانيايي كشورهاي و آمريكاي جنوبي نيست، بلكه در مناطق مختلف اسپانيا و آمريكاي لاتين گويش‌هاي متنوعي رواج دارند.



  • ريشه‌هاي اسپانيايي


اسپانيايي زباني هندواروپايي است كه از  لاتين ولگار، زبان محبوب و رايج بين بوميان، سربازان، بازرگانان و امپراتوري روم، نشات گرفته است. اين زبان در شبه جزيره ايبري گسترش يافته و به خانواده‌ي زبان‌هاي رومنس از جمله پرتغالي، فرانسوي، ايتاليايي و رومانيايي تعلق دارد.


  • الفباي اسپانيايي فونتيك (آوايي) است 


اسپانيايي سيستم نوشتاري فونتيك دارد، به اين معني كه هرچه نوشته مي‌شود را ميتوان همانطور كه هست خواند و هرچه را كه شنيده مي‌شود، مي‌توان درست همانطور كه به گوش ميرسيد، نوشت.



  • اسپانيايي، دومين زبان در دنيا


با 500 ميليون اسپانيايي زبان در دنيا، اين زبان دومين زباني است كه در دنيا بعد از چيني ماندارين صحبت ميشود. اسپانيايي زباني رسمي در سازمان ملل متحد، اتحاديه‌ي اروپا و سازمان تجارت جهاني مي‌باشد.






  • آكادمي سلطنتي بر استفاده از اسپانيايي نظارت دارد


آكادمي سلطنتي اسپانيا، در سال 1713 و با هدف جمع آوري و نگهداري از لغت نامه‌ي رسمي زبان اسپانيايي، بنيانگذاري شد. از نظر قانوني اما، اجباري در پيروي از قوانين اين آكادمي وجود ندارد ولي بيشتر كشورهاي آمريكاي لاتين و اسپانيا، آن را به رسميت مي‌شناسند.



  • تاثيرات زبان هاي ديگر بر اسپانيايي


زبان شناسان سه دوره‌ي مختلف را شناسايي كردند كه در آن‌ها زبان اسپانيايي بيشترين تاثير را از زبان هاي ديگر پذيرا شده است و به شكل امروزي خود درآمده.

دوره‌ي اول به زماني برمي‌گردد كه زبان لاتين بيشترين نفوذ را بر اسپانيايي اعمال كرد. دوره‌ي دوم در حدود سال 700هجري قمري و حمله‌ي اعراب به اسپانيا اطلاق مي‌شود كه باعث دگرگوني بسياري از الفاظ در اين زبان شد، به طوريكه تقريبا 4000 كلمه در اسپانيايي،ريشه‌ي عربي دارند. دوره‌ي سوم در واقع دوره‌ي جاري در زبان اسپانيايي و تاثيراتي است كه انگليسي و كلمات آن با رواج روزافزون تكنولوژي و موج جديد فرهنگي ناشي از آن بر اسپانيايي دارند، مي‌باشد. 



  • ايالات متحده، كشوري با بيشترين تعداد اسپانيايي زبان



با 120 ميليون بومي، مكزيك بزرگترين كشور اسپانيايي زبان است، اما اين آمار ميتوانند به زودي دستخوش تغيير شوند. تحقيقاتي كه برروي رشد جمعيت لاتين تبار صورت مي‌گيرد، نشان مي‌دهد كه ايالات متحده تا سال 2050، به بزرگترين خاستگاه اسپانيايي زبان‌ها تبديل مي‌شود.



  • اسپانيايي، زباني ساده براي يادگيري


اسپانيايي را مي‌توان يكي از راحت‌ترين زبان‌ها براي يادگيري دانست. طبق آمار ارائه شده توسط موسسه خدمات خارجي ايالات متحده، يك انگليسي زبان به طور ميانگين به 23 تا 24 هفته و بين  575 تا 600 ساعت كلاس براي حرفه‌اي شدن در اين زبان نياز دارد. به خاطر سيستم ساده‌ي تلفظ و شباهت‌هاي بسياري كه در الفبا و ساختار اسپانيايي و انگليسي وجود دارد، انگليسي زبان‌ها بسيار راحت‌تر از ديگران به اسپانيايي مسلط مي‌شوند.



  • علامت سوال و تعجب معكوس 


بيشتر زبان‌ها از يك علامت واحد در پايان جملات سوالي استاده مي‌كنند (؟) كه اين سيستم مدت‌ها پيش براي زبان اسپانيايي هم صادق بود. اما علامت سوال معكوس(¿) در سال 1754 توسط Real Academia Española  يا همان آكادمي سلطنتي اسپانيا به زبان اسپانيايي وارد شد كه بعدها همين آكادمي علامت تعجب معكوس(¡) را نيز به اسپانيايي معرفي كرد.





پيشگويي وجود ويروسي همه گير در دور دوم انتخابات آمريكا در لوس سانتوس

۱۹ بازديد


كساني كه اتاق فرار لوس سانتوس رو بازي كردن ميدونن كه لازمه ي طراحي بازي اين بوده كه حال و هواي سال ۲۰۲۰ در آمريكا و باقي نقاط جهان تا اندازه‌اي پيش‌بيني بشه و در تار و پود داستان بازي قرار بگيره. اما در بعضي موارد اين پيش‌بيني‌ها به طرز عجيبي به واقعيت نزديكه!

بدون شك جذاب‌ترين پيش‌بيني‌اي كه درست از آب دراومده وجود يك ويروس واگيردار در دنيا و آمريكاست كه باور كنيد خود ما رو هم شگفت زده كرده!


 سناريوي اين اتاق فرار در رابطه با يك عمليات تروريستي توسط داعش در دور دوم انتخابات آمريكاست و شركت‌كننده‌ها بايد پيش از هرچيز، روز و محل وقوع سانحه رو تشخيص بدن و جلوي عمليات رو بگيرن.



البته در بازي اسمي از ويروس برده نمي شه و منشأ اون نه كشور چين، كه كشورهاي جنگ‌زده و سوريه تعريف مي شه. علت وجود ويروس هم با توجه به اينكه تو ميدون جنگ و سوريه اكوسيستم جانوران خاصي وجود نداره ، قطعا خفاش پيش‌بيني نشده و با يك سري توضيحات بيوشيميايي مختصر ازش رد شده. تاريخ شيوع ويروس هم كمي عقب تر از كرونا و در اكتبر ۲۰۱۹ پيش‌بيني مي‌شه، كه البته امروزه در اخبار مي‌بينيم تاريخ اولين مشاهدات و مستندات مربوط به كوويد-۱۹ مدام عقب‌تر ميره و حتي در حال حاضر با توجه به گزارش BBC ، گويا اولين مورد به كشور فرانسه ، شهر پاريس، در تاريخ ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ برميگرده. مردي ۵۰ ساله كه بيماريش به اشتباه ذات الريه تشخيص داده ميشه، اما به هر حال جون سالم بدر ميبره و امروز سالم و سرحال.

يك سؤال نسبتا بي ربط شايد ، خودتون جواب بديد ، اين مرد كه در واقع هم اولين نفريست كه به اين ويروس مبتلا شده و هم اولين نفري كه جون سالم بدر برده بايد خوش شانس بناميمش يا بدشانس ؟

بگذريم. بر گرديم به پيش‌بيني هاي اسكيپ كيوب و ويروس كرونا . طراح اسكيپ كيوب يك نكته‌ي ديگه رو هم خيلي خوب پيش‌بيني مي كنه، كه بيشتر از اينكه بخوايم برداشت كنيم لابد جادو جمبل بلده بايد بپذيريم كه شناخت خوبي نسبت به ترامپ و خلقياتش داشته. و اون اينه كه در طول اين بيماري، با وجود اينكه سازمان غذا و دارو آمريكا، FDA، هنوز دارويي رو تاييد نكرده، ترامپ ازش دفاع ميكنه و مردم و ارگانها رو تشويق به استفاده از اون دارو مي كنه.

اين شما رو ياد خاطره ي خاصي نمي اندازه؟

اين دقيقا تيتر اخبار Euronews در تاريخ ۲۰/۵/۲۰۲۰ هست :  << ترامپ از مصرف داروي تاييد شده براي پيشگيري از كرونا دفاع كرد. >>

مابقي پيش‌بيني ها خيلي به ويروس مربوط نميشه و به موارد ديگه‌اي اشاره داره كه باز يكي در ميون شايد درست و غلط از آب درآمده باشه. براي مثال خوب بزركترين پيش‌بيني غلط اسكيپ كيوب مربوط به خود ابوبكر بغدادي ميشه كه آمريكا و ترامپ رو تهديد به عمليات تروريستي مي كنه كه خوب … مشترك مورد نظر ديگر در دسترس نمي باشد و به لطف همين رياست جمهوري در حال حاضر احتمالا در اعماق جهنم در كنار همدستان و رفيق رفقاش به سر مي بره. خيلي هم پس نبايد بهش بد بگذره ، نه؟

پس باز اين سؤال نسبتا بي ربط رو شما جواب بديد كه حتا اگر جهنم باشيد ، اما با دوستان و مريدان و خلاصه طرفداراتون باشيد فكر مي كنيد چه حال و هوايي داريد؟ راضي هستين؟ دماغتون اصطلاحا چاقه يا چي؟

بگذريم. يه پيشگويي ديگه هم كه درست بوده رو اشاره كنيم و تمومش كنيم كه خيلي هم بازي رو براتون اسپويل نكرده باشيم. اونم شرايط تظاهرات و راهپيمايي هاي متعدد عليه ترامپ و دولتشه كه خوب واقعا كل ۴ سال رياست جمهوريش همين بوده. دوست طراحمون زحمت خيلي خاصي در اين رابطه نكشيده. همه ي اينارو گفتيم كه اول از همه باز يه بار ديگه تو گوشتون از اسم كرونا خونده باشيم و بگيم لطفا خواهشا بيشتر مراقب خودتون و اطرافيان و جامعتون باشيد. به پروتكل ها پايبند باشيد و رعايت‌شون كنيد و دوم اينكه اگه تا الان هنوز سناريوي لوس سانتوس رو تجربه نكرديد، به خودتون بيايد و اين بازي رو كه متفاوت از هر اتاق فرار ديگريست رو تجربه كنيد. سخته! خيلي سخته! ولي واقعا جذابه! كل مزه‌اش به آخر بازي، و رمز گشايي و حل پرونده‌ي تروريستي شه! 


 




باند كلاهبرداري سيم كارت دستگير شد

۳۱ بازديد

 

به نقل از پايگاه خبري رندباز؛ يكي از باندهاي كلاهبرداري فروش سيم‌كارت به كمك پليس آگاهي تهران شناسايي شده و اعضاي آن دستگير شده‌اند. علاوه بر اين كه مديركل ارتباطات همراه اول به دريافت صحيح اطلاعات تنها از طريق وب‌سايت رسمي همراه اول تاكيد نموده است، بارها يادآور شده است كه تنها شماره 9990 براي اقدام به ارتقاء سيم‌كارت به نسل چهار معتبر مي‌باشد. با اين وجود، عده‌اي بسياري از نكات امنيتي را در نظر نگرفته و به آساني در دام افراد سودجو مي‌افتند. سيد ياسر رايگاني، سخنگوي سازمان تعزيرات، در يك نشست خبري جزئيات بيشتري را درباره اين خبر اعلام نمود: با انجام پيگيري‌هاي لازم به دنبال شكايات متعدد كاربران همراه اول، با كمك پليس آگاهي اقدام به دستگيري باندهاي كلاهبرداري كرده و موفق به مختل نمودن فعاليت‌هاي يكي از اين باندها شديم. بر اساس گزارشات دريافت شده از سوي كاربراني كه هدف اين گونه كلاهبرداري‌ها قرار گرفته بودند، اين افراد با ادعاي همكاري با اپراتور همراه اول، قصد فروش سيم‌كارت هاي اين اپراتور را با وعده‌ دروغين مزاياي متنوع، مانند اينترنت رايگان و پرسرعت داشتند.


عليرغم وجود قوانين سفت و سخت و تلاش‌هاي سازمان تنظيم مقررات و اپراتورهاي تلفن همراه، باندهاي كلاهبرداري كماكان به فعاليت خود براي سرقت و فريب دادن افراد ادامه مي‌دهند و همواره صدها نفر را در دام انداخته و با ترغيب آن‌ها به خريدن سيم‌كارت‌هاي جعلي، به هدف سودجويانه خود مي‌رسند. اين باندها شيوه‌هاي متفاوتي را براي فريب افراد به كار مي‌گيرند، اما رايج‌ترين آن، تماس با كاربران سيم‌كارت اپراتورهاي مختلف و ادعاي دادن سيم‌كارت‌هاي ويژه مي‌باشد. اين سيم‌كارت ويژه داراي شماره خط اصلي كاربران، پيش شماره متفاوت و همراه با مزايا و امكانات متنوع، مانند اينترنت پرسرعت، تعرفه‌هاي كم و ... ، معرفي مي‌شود. بدين ترتيب، فرد سيم‌كارت ويژه را با هزينه بسيار بالاتر از معمول خريداري مي‌كند و سپس متوجه مي‌شود نه تنها شامل هيچ‌كدام از مزايا نمي‌گردد، بلكه شماره آن با شماره اصلي سيم‌كارت اوليه خود نيز مطابقت ندارد.




مدير كل ارتباطات همراه اول با اشاره به اقدامات امنيتي و اعمال پيگيري‌هاي لازم در جهت كاهش اين‌گونه كلاهبرداري‌ها و جرائم، كاربران سيم‌كارت‌ همراه اول را به برخورداري از فضاي امن بيشتر اميدوار ساخت. او همچنين راه‌هاي دسترسي به خدمات و محصولات همراه اول را شبكه فروش حضوري و غيرحضوري اين اپراتور معرفي كرد. بنابراين افراد مي‌توانند با مراجعه به آن‌ها، از خدمات و محصولات با اطمينان خاطر بيشتر و همچنين با قيمت مصوب برخوردار شوند.









همه چيز درباره‌ي Galaxy Z Flip 3

۲۶ بازديد

 


بر اساس اخباري كه از مدل جديد برند سامسونگ به بيرون درز كرده‌ است، گلكسي زد فليپ 3 هنگامي كه به حالت بسته قرار دارد، طولي به اندازه 3 اينچ (حدود 7.6 سانتي‌متر) و در مدل باز شده آن 6.7 اينچ ( حدودا 17 سانتي‌متر) طول دارد. باتري گلكسي زد فليپ 3 نيز بيشتر از باتري 3300 ميلي آمپر ساعتي مدل قبلي گزارش شده‌است. همچنين با امكانات صفحه نمايش و طراحي خاص لولاي بين دو صفحه، طول عمر بيشتري براي اين دستگاه در نظر گرفته مي‌شود.


 به نقل از پايگاه خبري رندباز؛ سامسونگ با معرفي گلكسي زد فليپ3 دومين نسخه سري فيليپ و همچنين دومين گوشي تاشوي شركت خود را روانه بازار مي‌كند. در حال حاضر جزئيات زيادي از اين گوشي موبايل در دسترس نمي‌باشد، اما زمان عرضه آن با توجه به زمان انتشار مدل قبلي قابل پيش‌بيني است. از آنجايي كه گلكسي زد فليپ هم‌زمان با گلكسي S20 در فوريه 2020 روانه بازار شد، مي‌توان تاريخ انتشار گلكسي زد فليپ 3 را تقريبا با ورود گلكسي S21 همزمان دانست. در حالي كه اين تاريخ در اواسط ژانويه 2021 پيش‌بيني مي‌شود، شايعاتي مبني بر انتشار آن در اواخر سال جاري نيز وجود دارد. به هر صورت نمي‌توان زمان دقيقي را براي در دسترس قرار گرفتن گلكسي زد فليپ 3 تعيين كرد و در حال حاضر تنها مي‌توان درباره ساير جوانب اين گوشي موبايل، مانند قيمت و دليل نام‌گذاري آن، بحث نمود.



مدل گلكسي زد فليپ از همان ابتداي ورود به بازار موبايل جهاني، مورد استقبال كاربران قرار گرفت و با قيمت نسبتا بالايي (1380 دلار) به فروش رفت. به همين دليل، علاقمندان سري گوشي‌هاي گلكسي اميدوارند كه سامسونگ اين بار تدابيري را براي كاهش قيمت دستگاه در نظر گرفته باشد و كاربران با صرف هزينه كمتري موفق به تهيه گلكسي زد فليپ 3 شوند.

پس از انتشار گلكسي زد فليپ به عنوان اولين گوشي تاشوي شركت سامسونگ، انتظار مي‌رود مدل بعدي نيز با طراحي تاشو در دسترس كاربران قرار گيرد.



اما دليل نام‌گذاري اين مدل چيست؟ طبيعتا پس از گلكسي زد فليپ، انتظار مي‌رفت كه نسخه بعدي آن  با نام گلكسي زد فليپ 2 منتشر گردد، اما سامسونگ با عنوان نمودن عدد 3،  تعجب همگان را برانگيخت. براي توجيه اين امر مي‌توان بر اساس مقاله منتشر شده در وب‌سايت دانماركي Galaxy Club، دو احتمال در نظر گرفت، اين وب‌سايت يكي از دلايل نام‌گذاري غيرطبيعي اين مدل را فناوري 5G گلكسي زد فليپ بيان مي‌كند كه درواقع معادل فليپ 2 (Flip 2) مي‌باشد. به همين خاطر مدل پس از آن با عدد 3 شماره‌گذاري مي‌گردد. بر اساس اظهار نظرات وب‌سايت Galaxy Club، سامسونگ احتمالا قصد دارد شماره‌هاي سري گلكسي فليپ را با شماره‌هاي سري گلكسي فولد مطابقت دهد، بدين معنا كه شماره آخرين مدل سري فليپ با آخرين مدل سري فولد (گلكسي زد فولد 3) همخواني داشته باشد.




 





ژانرهاي معروف در صنعت موسيقي كدامند؟

۲۸ بازديد



موسيقي دنياي رنگارنگي داره و از هر مدل خواننده و آهنگي هم توش پيدا ميشه. تو دنياي موسيقي ژانرهاي مختلفي پيدا ميشه و هر سليقه‌اي رو پوشش ميده. اين ژانرها خيلي متفاوتن و انواع مختلفي هم دارن، مثل پاپ،راك،متال و… 

تو اين مقاله به معرفي معروف‌ترين و محبوب ترين اين ژانرها مي‌پردازيم و چندتايي‌شون رو بهتون معرفي مي‌كنيم. 



1. راك

 

اين ژانر خيلي گسترده‌ست و ميشه درباره‌اش كلي حرف زد، اما در اين مقاله ما فقط يه نگاه كلي به اين سبك ارزشمند در موسيقي داريم.موسيقي راك مستقيما از بلوز سرچشمه گرفت و در طول دهه‌ي پنجاه ميلادي خيلي پيشرفت كرد، اول در ايالات متحده و بعد هم در بريتانيا. راك از لندن به سراسر اروپا رفت و در دهه‌ي شصت ميلادي به موسيقي جريانات ايد‌ئولوژيك تبديل شد.موسيقي خشن راك اند رول، كم كم به سبك‌هاي پيچيده ديگه‌اي مثل راك پراگرسيو تبديل شد. بعدها اما با پديد اومدن سبك‌هايي مثل پانك، دوباره رويكرد خشن و ساده‌ي خودش رو پس گرفت.

در سالهاي اخير و با وجود گستردگي سبك‌هاي جديد و رشد ابزارهاي الكترونيكي در صنعت موسيقي، متاسفانه راك محبوبيت سابق خودش رو از دست داده.

 


2. پاپ

 

همونطور كه از اسمش هم پيداست، قطعا پاپ محبوب‌ترين و معروف‌ترين ژانر در ماركت موسيقي‌ست، اما تعريف دقيقي نميشه از پاپ ارا‌ئه داد، چرا كه در طول تاريخ تغييرات و پيشرفت‌هاي بسياري داشته. اما به طور كلي ميتونيم بگيم هر ژانري در موسيقي كه محبوبيت و فراگيري گسترده‌اي داشته باشه، در دسته بندي  پاپ قرار مي‌گيره. به طور مثال موسيقي گروه معروف "بيتلز" از نقطه نظر ژانر، پاپ بوده. هر چند كه عمدتا آهنگهاي سافت راك توليد مي‌كردن.

در طول دهه هشتاد، موسيقي پاپ به سمت استفاده از ابزارهاي الكترونيكي رفت، اما امروزه اين سبك موسيقي بيشتر از دنياي هيپ هاپ تاثير مي‌گيره، هر چند هنوز هم عناصر الكترونيكي در پاپ تاثير گذار هستن.

 

 

3. رپ و هيپ-هاپ

 

اين دو ژانر در دهه‌ي هشتاد ميلادي شكل گرفتن، هرچند كه ريشه‌هاشون قديمي‌تره و به سبك بلوز و گاسپل برميگرده. استفاده از سبك گفتاري و صداهاي الكترونيكي، اين سبك موسيقي رو از فاكتورهايي مثل صداي خوب و يا توانايي نواختن يك ساز، بي نياز كرده.

خيلي از زير مجموعه‌هاي هيپ-هاپ مثل رپ و ترپ، جايگاه خوبي رو در دنياي موسيقي پيدا كردن و تاثير گسترده‌اي رو روي ژانرهاي ديگه داشتن.محبوبيت اين سبك موسيقي هر روز داره بيشتر ميشه، البته با تشكر از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي.

 

 

4. الكترونيك

 

رشد تكنولوژي و كامپيوتر به موزيسين‌ها اين امكان رو داده تا به روش‌هاي تازه‌اي آهنگسازي كنن. موسيقي الكترونيك عمدتا در دهه‌ي هشتاد و نود ميلادي به شهرت رسيد، اما قبل از اون هم، زماني كه اركسترها در سالن‌هاي رقص فعاليت مي‌كردند، موسيقي محبوبي بود.

 

 

5. لاتين

 

هرچند كه تا دهه‌ي هفتاد موسيقي لاتين به عنوان يك ژانر مستقل شناخته نمي شد، اما هر روز محبوب تر شد و به خصوص در چهل سال اخير تونست به خوبي جايگاه خودش رو پيدا كنه.

قلمرو موسيقي لاتين بسيار گسترده است ، زيرا از رگاتون (Reggaeton) مدرن گرفته تا سامباي سنتي يا سبك هاي رقص كلاسيك ديگر گسترش مي يابد.

 

 

6. راك آلترناتيو و ايندي

                            

سبك ايندي در طول سه دهه‌ي اخير رشد قابل توجهي داشته. بيشتر گروه‌ها و خواننده‌هايي برچسب ايندي مي‌خورن كه سبك متفاوت و رويكرد جديدي رو ارائه ميدن. ريشه‌ي لغوي ايندي هم به كلمه‌ي "independent" كه به معني مستقل است، برميگرده.

هرچند كه اين دو سبك موسيقي هيچوقت در صدر جدول محبوب‌ترين‌ها نبودن، اما بين افرادي كه به دنبال موسيقي خوب و اصيل ميگردن، راك آلترناتيو و ايندي،خيلي پرطرفدارن.بسياري از زير مجموعه هاي راك، مثل "گرانج" هم در اين دسته بندي قرار ميگيرن.

 

 

7. كلاسيك

 

شكي نيست كه موسيقي كلاسيك، جزئي جدايي ناپذير از فرهنگ ماست. هرچند كه اركسترها ديگه خيلي پرطرفدار نيستن، اما خيلي از مردم در سراسر دنيا  در هر سن و سالي، به اپراها، كنسرتوها و سمفوني‌ها گوش ميدن و دوسشون دارن.

 

 

8. كِي-پاپ

 

اين سبك موسيقي ابتدا فقط در كره‌ي جنوبي رايج بود اما الان در همه‌ي دنيا طرفدار پيدا كرده. كي-پاپ، زير مجموعه‌ي موسيقي پاپ هست و به زبان كره‌‌اي خونده ميشه.

ستاره‌هاي كي‌-پاپ جز پرطرفدارترين افراد در شبكه‌هاي اجتماعي و دنياي مجازي هستن.

 

 

9. كانتري

 

اين سبك كه بيشتر بين آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها مورد توجهه، در طول زمان پيشرفت كرده و عناصري از سبك‌هاي ديگه رو هم پذيرفته، اما هويت خودش رو همچنان حفظ كرده و گيتار آكوستيك، بانجو و صداهاي زيبا، همچنان بخش اصلي و بزرگي از سبك كانتري رو تشكيل ميدن.

 

 

10. متال

 

اين سبك در اصل زير مجموعه‌ي راك محسوب ميشه، اما به خاطر محبوبيتي كه بعدها بدست آورد، خودش رو از راك جدا كرد و به سبكي مستقل تبديل شد.

با گيتارهاي تغيير شكل يافته، درام زدن‌هاي سريع، تصاوير ترسناك و اشعار وحشتناك، اين ژانر ايده‌‌آل كسانيست كه قصد دارن عليه ساختارگرايي قيام كنن و به موسيقي متفاوتي گوش بدن.

 

 

اين مقاله معرفي كوتاهي از ژانرهاي موسيقي داشت و تنها از محبوب‌ترين‌ها نام برد. اما ژانرها و سليقه‌ها دائما در حال تغيير و پيشرفت هستند، بنابراين ارائه يك ليست نهايي تقريبا غير ممكنه.

 



 

ترسناك‌ترين اتاق فرارهاي اروپا

۲۳ بازديد


ممكنه شما هم بعضي وقتا دلتون بخواد از ترس سكته كنيد و در حد مرگ آدرنالين ترشح بشه تو مغزتون. ممكنه دلتون هيجان بخواد و بخوايد كه شبا كابوس هاي عجيب و غريب ببينيد. حالا شايدم ندونيد كه چجوري ميشه به اين مرحله از عرفان رسيد و دنبال يه راه باشيد. ما بهتون اتاق فرار رو پيشنهاد مي‌كنيم! تو اتاق فرار با كلي چالش رو به رو مي‌شيد و كلي هم مي ترسيد. قبلا مفصلا درباره اتاق فرارهاي آمريكا رو بهتون گفتيم و الان مي‌خوايم اتاق فرارهاي اروپا رو خدمتتون معرفي كنيم.  


پرتغال


اتاق فرار هايي كه توي شهر ليسبون وجود دارن، با بازيگرهاي حرفه اي و معماهاي پيچيده اي كه در مورد شهر گم شده‌ي آتلانتيس وجود داره، بازي كننده ها رو به طرز شگفت انگيزي هيجان زده ميكنه. اما اين هيجان ترسناك هم هست. آخه توي اين اتاق ها، به غير از شما و دوستاتون و معماهاي پيش رو، چيزهاي ديگه اي هم وجود دارن. چيزهايي كه وجود شما رو در اونجا حس مي كنن و به طرفتون قدم بر مي دارن!

تحقيق: تنها كاري كه بايد بكنين اينه كه هر طوري كه مي تونين به خونه ساموئل وارد بشيد. در ادامه‌ي بازي چيزهاي بيشتري در مورد اين شخصيت مرموز كشف مي كنين. فقط يك ساعت وقت داريد تا جواهرات آتلانتيس رو كه توي خونه ساموئل وجود دارن برداريد، وگرنه مهمترين مداركي رو كه بشه باهاش دليل گم شدن شهر آتلانتيس رو كشف كرد، از دست ميدين!

معبد ممنوعه مونتزوما: يك پروفسور و باستان شناس در دانشگاهي كه توش درس مي خونيد سال ها پيش در سفري به مكزيك براي كشف راز تمدن آزتك ها به طرز مرموزي مفقود شده. حالا كار شما اينه كه راز گم شدن اين پروفسور رو پيدا كنيد. تو اين راه، به دنيايي از معماهاي پيچيده مي رسين، حالا كار شما اينه كه اين رازو كشف كنين. اما حواستون باشه! بعضي ها براي دونستن اين راز حاضرن آدم بكشن! پس با احتياط قدم بردارين!



يونان


شهرت اتاق فرارهاي  يونان، به ماجراها و حوادث اوناست. فكر مي كنين براي رفتن به كدوم يك از اين اتاق‌هاي فرار هوش و جرات كافي رو داريد؟

راز زيرزمين: توي يك اتاق كاملا تاريك، با هر قدمتون ردي از خودتون به جاي مي ذارين و غبارهاي روي عروسك هاي قديمي رو به هوا پخش مي كنين. ولي وايسا ببينم، اگه رو عروسكارو غبار گرفته پس بچه‌ها با چي بازي ميكنن؟! اينجاست كه مي فهمين تو چه كابوسي گير افتادين!


كراكن رو آزاد كن: افسانه‌هاي محلي خبر از يه موجود غول پيكري به نام كراكن توي درياي كارائيب ميدن كه به كمين افرادي كه پا به ساحل ميذارن نشسته، اما شايعه هايي هم وجود دارن كه ميگن اين موجود ميتونه به دست آدم ها اهلي بشه و هر كسي كه بتونه اونو اهلي كنه، فرمانرواي دريا ميشه. در اين اتاق با پيچيده ترين حوادث و حقه هايي رو به رو ميشين كه  فقط كشف حقايق ميتونن شمارو از شر اونها خلاص كنن.


اسپانيا


اسپانيا اتاق فرار هاي خيلي زياد و متنوعي داره. ديگه به خودتون بستگي داره كه كدوم رو انتخاب ميكنين و ميخواين با چه موجودات و معماهايي توي اتاق‌ها روبرو شين. 

زامبي ها: فكر مي كنيد از اون جايي كه تا حالا تو زندگيتون زامبي نديدين، از اين به بعد هم نمي بينين؟ كاملا در اشتباهيد! توي اين اتاق فرار، زامبي ها شهر رو تسخير كردن و الان هم دارن به سراغ خونه اي ميان كه شما و دوستاتون اونجايين. تنها راه نجات از مردگان حريصي كه تشنه مغزهاي توي جمجمه تون هستن، حل كردن يك سري معما و پازله تا بتونين از زامبي ها جلو بيوفتين و شهرو از دستشون نجات بدين. 

يتيم خونه: جداً ميخواين بدونين كه چي به سر بچه هاي يتيم خونه‌ي وسط جنگل اومده؟ فقط كافيه وارد اين اتاق بشين تا داستان شيطاني يتيم خونه صداي قلب شما رو به گوشتون برسونه. مغزتون رو هم اگر تو اتاق فرار زامبي‌ها از دست ندادين، با خودتون ببريد. به كارتون مياد!

دانشمند ديوانه: يك دفعه چشماتون رو باز مي كنين و مي بينين كه با دوستاتون توي يك اتاق گير افتادين! جريان اينه كه يه دانشمند ديوونه براي اينكه بتونه آزمايش هاي احمقانه و خطرناكش ر روي شما انجام بده، توي اين اتاق اسيرتون كرده. حالا انتخاب با شماست. يا به دنبال سر نخ براي فرار از اين اتاق بگردين، يا اين كه بشينيد ببينيد هر كدوم از اين مواد روي بدن شما چه واكنش هايي دارن!

سرزمين عجايب: اشتباه نكنين! اين سرزمين عجايب قرار نيست مثل اون چيزي كه آليس باهاش روبرو شده بود باشه. توي اين اتاق آليس كه گم شده، از خرگوش سفيد هم كه خبري نيست. تو اين اتاق كلاهدوز ديوانه با همان لبخند شيطاني انتظار شما را مي كشه! ملكه سرخ هم همين دور و بره!






فرانسه



خودتون رو براي اتاق فرارهاي  ترسناك و جذاب فرانسه آماده كنيد! تو اين اتاق ها فقط بايد به ترس‌تون غلبه كنين تا بتونين معماهاي عجيب غريبي رو كه در جريان داستان باهاشون روبرو ميشين رو حل كنين. اما مگه ترس و اضطراب ميذاره فكر كنين؟؟؟؟

هواپيما: اين بازي خوراك اوناييه كه جرات انجام كارهايي مثل سوار شدن به هواپيمايي با فضايي پر از استرس و اضطراب، رو داشته باشن. فقط يادتون نره كمربندتون رو ببندين و در امن ترين(!) وسيله‌ي نقليه‌، معماهاي پيش روتون رو حل كنين و به مراحل بعدي برسين.

سردابه پاريس: داستان سردابه مشهور پاريس براي خيلي از كارآگاه ها هميشه موضوع جذابي بوده. هر چند كه تا حالا هيچ كدومشون نتونستن راز 6 ميليون اسكلتِ توي سردابه رو كشف كنن. تو اين فضاي تاريك و خطرناك شما و دوستاتون بايد به دنبال راز قتل اين همه آدم توي اين سردابه كه دهه هاست براي خيلي ها مرموز مونده، بگردين. وقتي هم كه اين ريسك رو قبول كردين،حتما عواقبش رو هم در نظر گرفتين. البته يك حقيقت در مورد اين سردابه وجود داره: هيچكس دلش نميخواد زياد اونجا بمونه!  



 


افت قيمت موبايل ادامه خواهد داشت؟

۲۱ بازديد

به نقل از پايگاه خبري رندباز؛ بازار موبايل ايران شاهد افت 20 درصدي قيمت تلفن همراه بوده و اين دستگاه‌ها با پائين‌ترين قيمت نسبت به 6 ماه گذشته به فروش رفته‌اند. با توجه به شرايط پيش آمده پيش بيني مي‌شود كه اين افت قيمت ادامه داشته باشد و دلايل متعددي را مي‌توان براي آن در نظر گرفت. در پي تخصيص ارز به واردات گوشي موبايل توسط بانك مركزي، كاهش قيمت دستگاه‌ها دور از انتظار نبود. همچنين، در سه ماه آغازين سال ميلادي با ورود مدل‌ها و برندهاي جديد به كشور، بسياري از مراكز فروش گوشي تلفن همراه در ايران، سعي در عرضه محصولات موجود در انبار را داشته و آن‌ها را به قيمت‌هاي پائين‌تري مي‌فروشند. از طرفي ديگر با آمدن سال جديد ميلادي شركت‌هاي توليد كننده گوشي‌ هوشمند در سراسر جهان، براي عرضه مدل‌هاي جديد خود، قيمت مدل‌هاي سابق را كاهش مي‌دهند؛ بنابراين مي‌توان آثار كاهش قيمت جهاني موبايل بر بازار ايران را از دلايل ديگر افت قيمت گوشي‌هاي تلفن همراه در كشور عنوان نمود.

با وجود قيمت‌هاي پايين در بازار موبايل ايران، برخلاف پيش بيني‌هاي صورت گرفته فروش زيادي در دستگاه‌هاي موبايل حاصل نشده و بازار موبايل همچنان خالي از متقاضيان خريد گوشي‌ همراه مي‌باشند. با پرس‌وجو از فعالان بازار موبايل مي‌توان دليل اين امر را درنگ خريداران براي ارزان‌تر شدن قيمت‌ها و مقاومت فروشندگان موبايل در برابر فروش گوشي‌هاي ارزان‌قيمت بيان كرد. به نقل از يكي از اين فعالان؛ گوشي‌هاي رده پايين كاهش 500 هزار توماني، گوشي‌هاي ميان‌رده يك و نيم الي 2 ميليون تومان و گوشي‌هاي گران‌قيمت‌ كاهش 10 الي 12 ميليون توماني را تجربه كرده‌اند. ظاهراً تغييرات به‌وجود آمده پس از ماه‌ها گراني و نوسانات قيمت، بازار موبايل ايران را با كاهش 20 درصدي قيمت تلفن‌هاي همراه غافلگير كرده و احتمال مي‌رود در صورت عدم مديريت و سازماندهي لازم در رسيدگي به اين تغييرات، بازار همچنان در ركود به سر ببرد.

با توجه به اوضاع سياسي ايران و ايالات متحده آمريكا پس از انتخابات رياست جمهوري ، انتظار مي‌رود كاهش فشار تحريم‌ها ورود و فعاليت رسمي بسياري از برندهاي گوشي‌ موبايل جهان را در پي داشته باشد و قيمت دلار نسبت به ريال كاهش بيشتري پيدا كند.

 






 

عبارت POKER FACE دقيقاً يعني چي ؟

۳۱ بازديد


اين هفته ميخوايم شما رو با مفهوم پوكر فيس ( Poker Face ) آشنا كنيم.مفهوم اصلي پوكر فيس در يك جمله ي كوتاه يعني اينكه آنچه چهره ات و رفتار فيزيكي جدا از خواسته ي تو به مخاطبت نشون مي ده . اونچه تو به زبون نمياري اما، چهره ات مطرح مي كنه. يا حتي بيشتر ، اونچه تو دروغ ميگي و چهره ات دروغت رو لو مي ده و عكسش رو نمايش مي ده.

  مي دونيم اگر اين كلمه رو سرچ كنيد تا ۲ صفحه از سرچ گوگل ت,k فقط لينك هاي مرتبط با خواننده ي مشهور آمريكايي با عينك درشتش ليدي گاگا خواهد بود. اما باور كنيد اين عبارت و مفهومش خيلي بيشتر از اين حرفها مي ارزه و ميخوايم بهتون بگيم حتي از بابت مادي هم تا حالا خيلي بيشتر از ليدي گاگا و آهنگ و كنسرت ها پول جابجا كرده ! تو اين بلاگ شمارو به طور كامل با اين مفهوم آشنا مي‌كنيم. 

 

اما چرا اسمش پوكر فيسه ؟ چون شايد اولين جايي كه خيلي واضح تر ازش استفاده شده ، در بازي پوكر باشه. اگر با بازي پوكر آشنايي نداريد خيلي كوتاه معرفيش مي كنيم. بازي پوكر يك بازي قمار با ورق پاسور كه در بازي، ورق خوب داشتن خيلي لازمه و همين باعث مي شه آدمها مدام در حال بلاف زدن در بازي باشن. اگر ورقشون بده سعي كنن طوري جلوه بدن كه ورقشون خوبه و بالعكس حتي ورقشون خوبه سعي كنن نشون ندن چه اندازه ورق شون خوبه تا شانس بردشون رو بيشتر كنن. خيلي سخته واقعاً اين بازي رو در دو خط معرفي كرد. اما در همين اندازه بدونيد براي بلاگ ما كافيه. كافيه يك نگاه به شركت كننده هاي حرفه ايشون بندازيد. اصولاً يا عينك آفتابي به چشم دارن. يا كلاهي سرشونه كه چشماشون رو مي پوشونه و يا حتي شالگردن دارن كه نبض گردنشون رو بپوشونه ! اينا همشون نشونه هايي هستن كه حريف ميتونه باهاش دستتون رو بخونه ! حتي در اين بازي براي شركت كننده هاش يك سري حركات مشخص هست كه در طول بازي وقتي در انتظار حركت حريف هستن، با مهره هاي ژتون شون انجام ميدن تا در ناخودآگاه شون مرتكب حركت اشتباهي نشن و دستشون لو نره.

پس با اين اوصاف اولين برداشت هايي كه از پوكر فيس صورت گرفته در اين اندازه بوده كه كي نسبت به ديگري ورق بهتر و يا بدتري داشته و همين خودش خيليييييي بيشتر از خواننده اي كه ازش صحبت شد پول جابجا كرده. اما پوكر فيس خيلي چيزهاي ديگري رو نشون مي ده و خيلي جاهاي ديگه استفاده ميشه. شما ميتونيد تشخيص بديد كي، كيو دوست داره. از كي يا از چه غذايي بدش مياد. اينكه طرفتون واقعا از اتفاق و يا شنيده اي از ته دل ميخنده يا صرفاً حفظ ظاهر مي كنه. اينكه طرف مقابل تا چه اندازه عصبانيه ، آيا فقط عصبانيه يا امكان داره بزودي به خودش يا به اطرافيانش آسيب بزنه ؟ و خلاصه اينكه هر حرفي كه از طرفي زده مي شه مي تونيد قضاوت كنيد كه راسته يا دروغه ؟

براي مثال در فرودگاه ها و يا ديگر اماكن عمومي كه حفظ امنيت درش خيلي مهمه، اصولاً نيروهاي امنيتي از آموزش هاي كلي چهره شناسي و پوكرفيس بهره مند هستن و ازش استفاده مي كنن. به همين جهت پيشنهاد مي كنم ، سعي كنيد وقتي در فرودگاه هستيد، بخصوص فرودگاه هاي بين المللي ، حتي اگر بدترين پيغام يا خبر رو در موبايلتون مي خونيد ، خونسردي خودتون رو حفظ كنيد، وگرنه شايد باعث شه از تك تك گيت ها با حداكثر و انواع بازرسي هاي بدني روبرو بشيد. باور كنيد بازرسي هاي بدني كاملا بر اساس سليقه ي مأمور روبروتونه. يا از چهره تون خوشش نمياد. يا متأسفانه از نژادتون خوشش نمياد و اگر نه حتماً يك استرسي، دلواپسي، ترس و يا خشمي در چهره تون ديده.

ما اينجا قصد داريم چند نمونه براي شما مثال بزنيم تا در كل با اين مفهوم بيشتر آشنا شيد. كتاب و مقاله در اين رابطه زياده. اما به نظرم خيلي سخت نگيريد. اگر ميخوايد بيشتر بدونيد ، پيشنهاد مي كنيم سريال LIE TO ME رو تماشا كنيد. هم سرگرم كننده است و هم خوب تا اندازه اي آموزنده. برگرديم به مثال ها . مواردي كه براتون كوتاه اشاره مي كنيم نشانه هاي دروغ گفتنه. دروغ گفتن ، در اين مفهوم رنگ نداره. دروغ يعني هر زماني كه شما جدا از بخش حافظه ي خود ، از خلاقيتتون استفاده كنيد. اينكه دروغ چه اندازه بزرگ يا كوچيك باشه خيلي در اينكه كه شما سامانه ي عصبي خودمختار رو فعال ميكنيد تاثيري نداره و اين سامانه همون سامانه ايه كه قراره شما رو به مخاطبتون بفروشه ! پس مواظبش باشيد.

 

  • دست به گردن و يا پشت سر زدن

  • دست به دهان زدن ( به خصوص وقتي فرد دو گوشه ي لب را فشار ميدهد يعني خود از كرده ي خود احساس پشيماني مي كند )

  • دست و يا خارش بيني

  • اگر فرد نشسته باشد ، شروع به جابجا كردن پاهاي خود مي كند ، گويي از شرايطي كه درش قرار گرفته است راضي نيست.

  • اگر فرد ايستاده است ، صافتر و كشيده تر مي ايستد

  • پلك زدن فرد كاهش ميابد

  • شانه ي فرد ناخودآگاه جهش و تكان خواهد داشت

  • و ...

 

حتي روش هاي رايج ديگري هم هست كه استفاده مي شود، البته در بازجويي ، وگرنه در مكالمات روزانه لزومي ندارد شما تا اين اندازه فرد رو به چالش بكشيد كه مطمئن شيد دروغ يا راست مي شنويد. اينكه براي مثال شما مي توانيد ابتدا از فرد سؤالي ساده بپرسيد كه مطمئن هستيد براي پاسخگويي به حافظه ي خود رجوع مي كند ، مثل اينكه ديشب شام چي خورده؟ فرد براي پاسخ لحظه اي از شما نگاهش را برداشته و به جهتي ( راست يا چپ ) خيره مي شود و پاسخ شما را مي دهد. شما دريچه ي نگاه و نيمكره ي كاربردي براي حافظه را شناسايي كرديد و حالا مي توانيد از همان مخاطبان سؤال مدنظرتون رو بپرسيد. نگاه به جهت يكسان برابر با راستي و نگاه به خلاف جهت يعني فرد در پاسخ از حافظه ي خود استفاده اي نداشته است ! آنچه دروغ شايد تلقي شود. هنوز باور نداريد ؟ كاري نداره ، بيايد اين آزمايش رو امتحان كنيد. از همان دوستي كه در رابطه با شام ازش سؤال كردين بخواهيد سوال يكسان ديگري بابت ناهار روز گذشته رو بدون نگاه كردن به جهت خاطره و حافظه به شما پاسخ دهد. يا موفق نمي شود و يا كلللييي زمان مي برد.

 

اين موارد در چهره ي شما و اندام شما خلاصه نميشه و حتي به گام صداي شما هم مي رسد. شما از روي صرفاً صداي يك فرد مي توانيد تشخيص دهيد دروغ مي گويد و يا نه و جذابيت صدا اين است كه خيلي اوقات مشخص مي كند فرد كدام عبارت را حتي دقيقاً دروغ گفته است.

 

در آخر اين موضوعات همه تئوريست. شايد در بسياري موارد جواب دهد، اما حتماً مثال نقض هم كم ندارد. به هر جهت خيلي سعي نكنيد دروغ هاي اطرافيانتون رو كشف كنيد چون بيشتر از هر كسي خودتون اذيت خواهيد شد. چرا كه خيلي ها عادت به حداقل اغراق در گفته هاشون دارن و قصدشون شايد صرفاً جذاب كردن آنچه مطرح مي كنن براي شما باشه. پس سخت نگيريد و هرگز در زندگي روزمره ازش بهره نبريد !

 

بگذريم ! همه اينها رو گفتيم كه بگيم اونچه در اتاق فرار BLOW YOUR CANDLES از مجموعه اتاق فرار اسكيپ كيوب مطرحه اتفاقاً تشخيص دروغ در بازجويي هاي ۴ مظنون داستانه ! البته شما قرار نيست به اين مهارت مسلط باشيد و كافيه به تناقض در داده هايي كه بدست آورديد و از بازجويي ها مي شنويد دقت كنيد. فراموش نكنيد تمام مظنونين دروغ ميگن. شما غير از دروغ بايد تشخيص بديد كدوم دروغ مهمتر و گوياي معماي قتل پرونده است ! حالا اين وسط اگر در صدا و گام صداها هم تونستيد مهارتي كسب كنيد هم كه چه بهتر ! منتظرتون هستيم !

 

 

 



اين ده اصطلاح عجيب شما رو به يك انگليسي اصيل تبديل مي‌كنند!

۳۴ بازديد

 

 

انگليسي زبان شيرينيه  و مثل هر چيز ديگه‌اي وقتي حرفه‌اي ميشي جذاب و جذابتر ميشه  ،يكي از مسائلي كه مي‌تونه خيلي كمك كنه به انگليسي صحبت كردن اون هم به صورت حرفه‌اي، اصلاحات  هستن كه اگه ازشون  در موقعيت‌هاي به جا استفاده كنيم،  ميتونيم احساسات و يا منظورمون رو خيلي خوب و روشن‌ بيان كنيم و حتي انگليسي زبان‌ها رو هم تحت تاثير قرار بديم! 

تو اين مقاله ۱۰ تا اصطلاح رايج بريتانيايي و كلاسيك رو بهتون معرفي مي‌كنيم، اين اصطلاحات تو موقعيت‌ها و سناريوهاي مختلفي استفاده ميشن و بين كساني كه با لهجه بريتيش صحبت ميكنن، خيلي رايج تر هستن تا آمريكايي‌ها! 

 

 

 

 

 

DON’T GIVE UP THE DAY JOB

 

 

فرض كنيد كه تازه يه كاري رو شروع كرديد، و يا چيزي رو براي اولين باره كه داره امتحان مي‌كنيد و خوب هم پيش نميريد! يكي مياد بهتون ميگه " don't give up the day job!"  كه شايد به نظر برسه داره بهتون مشاوره مالي ميده! ولي خب منظورش اينه كه با اين رويه‌اي كه داريد پيش ميريد قرار نيست اتفاقي بيفته! به طور كلي از اين اصطلاح زماني استفاده ميشه كه كسي داره كاري رو انجام ميده ولي انقدر بده كه بعيد به نظر ميرسه موفق بشه!

 

 

Example: “After he failed to play Wonderwall by Oasis on his acoustic guitar at the party, we advised him not to give up his day job”.

 

 

 

 

WIND-UP MERCHANT 

 

 شما هم ممكنه كسي رو بشناسيد كه با حرفاش بقيه رو ناراحت ميكنه و بعدش ميگه "بابا شوخي كردم!"، انگليسيا به اينجور آدما ميگن : "wind-up merchant"! تو فضاهاي مجازي هم معادل اين اصطلاح رو trolls  (ترولز)   ميگن! 

خلاصه كه اينجور آدما واسه تفريح خودشون، بقيه رو شوخي شوخي ناراحت ميكنن و خيلي "wind-up merchant" تشريف دارن! 

 

Example: “Steven’s smart, but he’s such a wind-up merchant; he knowingly offends us just so he can laugh at us for being upset”

 

 

SPANNER IN THE WORKS

 

 

وقتي كسي يا چيزي يهو سر راه نقشه‌هاتون سبز ميشه از اين اصلاح استفاده كنيد! در اصل اين جمله وقتي به كار ميره كه يه چيزي وارد موتور ماشين و يا قسمت‌هاي ديگه‌ش ميشه و اونو از كار ميندازه! البته هر اتفاقي تو زندگي كه باعث عقب افتادن كاري بشه به عنوان  spanner in the works به حساب نمياد! واتفاقاتي رو ميگن كه منجر به مشكلات واقعي بشن.

 

Example: “Mick is usually great, but the fact that he wants to come over the same week as my parents makes him a real spanner in the works”

 

 

 

TAKE THE BISCUIT 

 

 

اگر هر چيزي يا كسي خيلي شمارو اذيت و برانگيخته كنه، و يا در نوع خودش خيلي احمقانه باشه، ميتونيد اصطلاح "take the biscuit" رو استفاده كنيد كه معادل آمريكاييش هم ميشه  "take the cake ". تنها تفاوت بين اين دوتا جمله اينه كه آمريكايي ها تو موقعيت‌هاي مثبت ازش استفاده مي‌كنن ولي انگليسي‌ها وقتي يه اتفاق منفي‌اي ميفته! 

 

 

Example: “I was mad when you didn’t do anything for the group project, but you really took the biscuit when you didn’t even show up for our presentation”.

 

 

:OVER-EGG

 

 

تو فارسي بهش ميگيم "از شور به در كردن!" يعني رو يه كاري انقدر فكر و انرژي و زمان ميذاري و انقدر تكرارش ميكني كه خراب ميشه! مثل اين ميمونه كه به كيكيت زياد تخم مرغ بزني! اين اصطلاح رو اصلا از همين جمله گرفتن و معادلش ميشه "over-exciting" كه يني بيش از حد انجام دادن يه كاري!

 

Example: “The cheese bread I made was great, but I over-egged when I added habanero peppers on top”.

 

 

WIN‌D YOUR NECK IN

 

اين دقيقا همون "سرت به كار خودت باشه"ست كه ما ازش استفاده مي‌كنيم! وقتي چيزي مستقيما به كسي مربوط نيست و الكي داره دخالت مي‌كنه اين اصطلاح رو براش به كار مي‌بريم.

Example: “I get that you don’t want them to be mad at each other, but you’re not involved in their issue, so you should probably wind your neck in”.

 

 

BOB’S YOUR UNCLE 

 

 

ريشه‌ي اين اصطلاح خيلي مشخص نيست كه از كجا مياد، ولي در واقع وقتي به كار ميره كه يه كاري خيلي سخت تر از اوني بوده كه فكرشو مي‌كردي، تو فارسي هم به كنايه ميگيم "'گفتنش آسونه" معادل ديگه‌ي انگليسيش هم "easier said than done " رو ميشه مثال زد! 

 

Example: “Just find a beat, record some vocals, and get them mixed and mastered. Bob’s your uncle, you’ve created a song!”

 

 

 

A FEW SANDWICHES SHORT OF A PICNIC

 

 

اين اصطلاح خاص، آماده نبودن رو توصيف مي‌كنه. در واقع براي كسي به كار ميره كه آمادگي و آگاهي كاملي از كاري  كه داره انجام ميده رو نداره.

Example: “He’s a lot of fun to hang out with, but the fact that he thought it’d be okay to come to my house at midnight shows he’s a few sandwiches short of a picnic”.

 

 

FULL OF BEANS 

 

 

اين اصطلاح خيلي رايجه و كسي رو توصيف ميكنه كه خيلي مشتاق و پر انرژيه!منظور از دونه‌ها (beans) هم اينجا همون دونه‌هاي قهوه‌‌ست!  ريشه‌ي اون برميگرده به اين حقيقتي كه دونه‌هاي قهوه پر از كافئينن! ( coffee beans).

Example: “You must be really full of beans this morning! How did you get up at sunrise and go on a run before I was awake?”.

 

 

QUIDS IN 

 

اگه داريد روي يه كاري وقت و سرمايه ميذاريد و جواب هم ميگيريد، ميشه گفت شما "quids in" هستين! تو انگليسي عاميانه به پوند ميگن كوئيد، و وقتي از اصطلاح "quids in" استفاده ميشه، يعني شما رو شانسيد و حسابي داريد سود ميبريد!

 

Example: “I can’t believe it! He played the lottery and he somehow managed to be quids in”.

 


 

بهترين گيتاريست هاي تاريخ به انتخاب رولينگ استون

۲۷ بازديد

 

در تاريخ موسيقي نوايغي ظهور كردند كه دنيا را تكان داده و آن را به مكاني زيباتر بدل ساختند. اين افراد با نبوغ‌شان براي هميشه در ذهن عاشقان موسيقي ماندگار شدند. در بين اين بزرگان افراد نام آشنايي از بين نوازندگان گيتار نيز حضور دارند. در اين مقاله به معرفي ۱۰ نوازنده مشهور گيتار با انتخاب مجله اينترنتي معروف رولينگ استون مي‌پردازيم. 



 

1-  جيمي هندريكس 

 

جيمز مارشال هندريكس ، زاده ي 27 نوامبر 1942 در سياتل آمريكاست ، خواننده و نوازنده ي معروفي كه بسياري او را تاثيرگذارترين نوازنده ي گيتار الكتريك در تاريخ موسيقي  و يكي از از تحسين شده ترين موزيسين ها در قرن 20 مي دانند .

او بي شك انقلابي عظيم را در موسيقي راك پديد آورد ، نوازندگي روان او مثال زدني و بي بديل است . موسيقي جيمي هندريكس برخاسته از جان و روح اوست و بر روح مخاطب  نيز تاثيري عميق مي گذارد .

"Little wing " يا بال كوچك را ميتوان زيباترين اثر او دانست كه  بسياري معتقدند كه هيچ نوازنده اي نميتواند به مانند خود جيمي ، اين قطعه را چنان عميق و تاثيرگذار بنوازد . 

 اين اسطوره ي بزرگ در سپتامبر 1970 در لندن از دنيا رفت .

 

jimmy  hendrix



 

2- اريك كلپتون

 

اريك كلپتون ، ستاره ي سبك بلوز و راك ، خواننده و ترانه سراي زاده ي بريتانياست . سادگي خاص او در نوازندگي و سبك و انرژي خاص او مثال زدني است . 

كلپتون در دوران  زندگي هنري خود ، يكبار به عنوان هنرمند تكنواز و دوبار با گروه هاي  "cream " و " yardbirds " به تالار مشاهير راك اند رول راه يافته است .

 

eddie

 

3- جيمي پيج

 

جيمز پاتريك پيج ، تهيه كننده ، موزيسين و ترانه سراي انگليسي ، از اعضاي گروه هاي راك معروف " led zeppelin" و 

"the yardbirds" ، بي شك لايق جايگاه سوم در ليست ماست . به عنوان نوازنده ي اصلي او هميشه دقيق ترين اجرا را داشته و سليقه اي فوق العاده  در نوازندگي اش ديده مي شود . 

از برجسته ترين آثار او ميتوان به " heartbreaker "  اشاره كرد كه اوج هنر خود را در آن به نمايش گذاشته است . 

 

jimmy page

 

4- كيث ريچارد

 

كيث ريچارد ، موزيسين انگليسي را با گروه معروف "the rolling stones " ميشناسيم .  بدون شك اسطوره اي بزرگ در تاريخ نوازندگي  است . 

معروف ترين آهنگ ريچارد ، "happy"  به همراه رولينگ استونز است كه در آن سبك زندگي بي قيد و شرط خود را با بيان اين جملات جشن ميگيرد :

 

هرگز نميخواستم مثل بابا باشم

صبح  و شب براي رئيس كار كنم .



 

keith richard



 

5- جف بك

 

آثار جف بك را ميتوان تلفيقي از نبوغ و شخصيت او دانست . اين هنرمند انگليسي عضو گروه معروف "yard birds "  را ، كه در سال 1944 در ولينگتون  به دنيا آمد را ميتوان به عنوان يكي از برجسته ترين نوازندگان گيتار در تاريخ  دانست ، كسي كه به اعتقاد بسياري ، مرزهاي سبك بلوز را جابجا كرد !

 

jeff beclk



 

6- بي بي كينگ

 

جايگاه ششم ليست ما متعلق به اسطوره ي آمريكايي بي بديل تاريخ موسيقي ، بي بي كينگ است . 

او اولين اثر خود را در سال 1949 روانه ي بازار و بعد از آن دهه ها را صرف اجرا بر صحنه هاي مختلف كرد . بي بي كينگ سالانه بيش از 300 تور در جاي جاي دنيا برگزار ميكرد . در سال 2009 موفق به كسب 15 گرمي خود شد و 6 سال بعد در سال 2015 از دنيا رفت . 

 

BB king

 

7- چاك بري

 

چاك بري امريكايي  ، خواننده و ترانه سرا را ميتوان يكي از پيشتازان موسيقي راك اند رول دانست . از معروفترين آثار او ،

   “ no particular place to go “ ، "You never can tell “ و "johnny B.good " هستند .

دنيا اين اسطوره ي بزرگ  دنياي گيتار را در سال 2017 از دست داد .

 

chuck berry

 

8- ادي ون هيلن

 

 ادي ون هيلن ، موزيسين هلندي-آمريكايي ، گيتاريست اصلي گروه راك آمريكايي ، " ون هيلن" بود.

از آثار ماندگار او ميتوان به  "unchained" اشاره كرد كه سبك نوازندگي خاص او  طوريست كه انگار ساز ديگري به جز گيتار مينوازد  !

متاسفانه اين نوازنده ي تكرار نشدني ، در اكتبر 2020 ديده از جهان فرو بست .

eddie van healen




 

9- دوين آلمن

 

هاوارد دوين المن ، گيتاريست راك آمريكايي ، بنيانگذار گروه "برادران آلمن " ، نوازنده ي بي رقيب اسلايد است . تام داود ، تهيه ي كننده ي موسيقي و مسئول معرفي دوين و اريك كلپتون ، ديگر اسطوره ي اين ليست در يكي از خاطرات خود آورده است كه :

در سال 1970 ، زماني كه گروه برادران آلمن مشغول ضبط دومين آلبوم خود بودند ، مدير برنامه هاي اريك كلپتون با او تماس گرفته و از او اجازه ي ضبط در استوديو اش را ميخواهد . تام اين موضوع را به دوين گفته و او بسيار مشتاقانه از ايم مسئله استقبال ميكند و حتي از او ميخواهد كه در هنگام ضبط آلبوم اريك در استوديو حضور داشته باشد . 

بعد ها اين دو در اثري به نام " لايلا " ، با هم همكاري داشتند . 

 

duan



 

10- پيت تاونزند

 

پيتر دنيس بلنفرد تاونزند ، گيتاريست متولد لندن ، رتبه ي دهم را در ليست ما از آن خود كرده است . اين اسطوره ي نوازندگي ، از اعضاي گروه معروف و تكرار نشدني  "the who " است . 

پيتر در دوران حرفه اي خود هرگز به طور مستقل كار نكرده و به همين خاطر است كه بعضي معتقدند ، بسياري از افراد به توانايي بي نظير او در در نوازندگي پي نبرده اند . 

از مشهورترين آثار او به همراه "the who" ، ميتوان به آهنگ  بي نظير "won't get flood again"  ، " Baba O'riley " و "let my love open the door " اشاره كرد . او اكنون 75 سال سن دارد . 

 

pete twnshend








منبع : سايت آموزش آنلاين ماژورين