ژانرهاي معروف در صنعت موسيقي كدامند؟

write about all kind of things we found interesting

ژانرهاي معروف در صنعت موسيقي كدامند؟

۲۹ بازديد



موسيقي دنياي رنگارنگي داره و از هر مدل خواننده و آهنگي هم توش پيدا ميشه. تو دنياي موسيقي ژانرهاي مختلفي پيدا ميشه و هر سليقه‌اي رو پوشش ميده. اين ژانرها خيلي متفاوتن و انواع مختلفي هم دارن، مثل پاپ،راك،متال و… 

تو اين مقاله به معرفي معروف‌ترين و محبوب ترين اين ژانرها مي‌پردازيم و چندتايي‌شون رو بهتون معرفي مي‌كنيم. 



1. راك

 

اين ژانر خيلي گسترده‌ست و ميشه درباره‌اش كلي حرف زد، اما در اين مقاله ما فقط يه نگاه كلي به اين سبك ارزشمند در موسيقي داريم.موسيقي راك مستقيما از بلوز سرچشمه گرفت و در طول دهه‌ي پنجاه ميلادي خيلي پيشرفت كرد، اول در ايالات متحده و بعد هم در بريتانيا. راك از لندن به سراسر اروپا رفت و در دهه‌ي شصت ميلادي به موسيقي جريانات ايد‌ئولوژيك تبديل شد.موسيقي خشن راك اند رول، كم كم به سبك‌هاي پيچيده ديگه‌اي مثل راك پراگرسيو تبديل شد. بعدها اما با پديد اومدن سبك‌هايي مثل پانك، دوباره رويكرد خشن و ساده‌ي خودش رو پس گرفت.

در سالهاي اخير و با وجود گستردگي سبك‌هاي جديد و رشد ابزارهاي الكترونيكي در صنعت موسيقي، متاسفانه راك محبوبيت سابق خودش رو از دست داده.

 


2. پاپ

 

همونطور كه از اسمش هم پيداست، قطعا پاپ محبوب‌ترين و معروف‌ترين ژانر در ماركت موسيقي‌ست، اما تعريف دقيقي نميشه از پاپ ارا‌ئه داد، چرا كه در طول تاريخ تغييرات و پيشرفت‌هاي بسياري داشته. اما به طور كلي ميتونيم بگيم هر ژانري در موسيقي كه محبوبيت و فراگيري گسترده‌اي داشته باشه، در دسته بندي  پاپ قرار مي‌گيره. به طور مثال موسيقي گروه معروف "بيتلز" از نقطه نظر ژانر، پاپ بوده. هر چند كه عمدتا آهنگهاي سافت راك توليد مي‌كردن.

در طول دهه هشتاد، موسيقي پاپ به سمت استفاده از ابزارهاي الكترونيكي رفت، اما امروزه اين سبك موسيقي بيشتر از دنياي هيپ هاپ تاثير مي‌گيره، هر چند هنوز هم عناصر الكترونيكي در پاپ تاثير گذار هستن.

 

 

3. رپ و هيپ-هاپ

 

اين دو ژانر در دهه‌ي هشتاد ميلادي شكل گرفتن، هرچند كه ريشه‌هاشون قديمي‌تره و به سبك بلوز و گاسپل برميگرده. استفاده از سبك گفتاري و صداهاي الكترونيكي، اين سبك موسيقي رو از فاكتورهايي مثل صداي خوب و يا توانايي نواختن يك ساز، بي نياز كرده.

خيلي از زير مجموعه‌هاي هيپ-هاپ مثل رپ و ترپ، جايگاه خوبي رو در دنياي موسيقي پيدا كردن و تاثير گسترده‌اي رو روي ژانرهاي ديگه داشتن.محبوبيت اين سبك موسيقي هر روز داره بيشتر ميشه، البته با تشكر از اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي.

 

 

4. الكترونيك

 

رشد تكنولوژي و كامپيوتر به موزيسين‌ها اين امكان رو داده تا به روش‌هاي تازه‌اي آهنگسازي كنن. موسيقي الكترونيك عمدتا در دهه‌ي هشتاد و نود ميلادي به شهرت رسيد، اما قبل از اون هم، زماني كه اركسترها در سالن‌هاي رقص فعاليت مي‌كردند، موسيقي محبوبي بود.

 

 

5. لاتين

 

هرچند كه تا دهه‌ي هفتاد موسيقي لاتين به عنوان يك ژانر مستقل شناخته نمي شد، اما هر روز محبوب تر شد و به خصوص در چهل سال اخير تونست به خوبي جايگاه خودش رو پيدا كنه.

قلمرو موسيقي لاتين بسيار گسترده است ، زيرا از رگاتون (Reggaeton) مدرن گرفته تا سامباي سنتي يا سبك هاي رقص كلاسيك ديگر گسترش مي يابد.

 

 

6. راك آلترناتيو و ايندي

                            

سبك ايندي در طول سه دهه‌ي اخير رشد قابل توجهي داشته. بيشتر گروه‌ها و خواننده‌هايي برچسب ايندي مي‌خورن كه سبك متفاوت و رويكرد جديدي رو ارائه ميدن. ريشه‌ي لغوي ايندي هم به كلمه‌ي "independent" كه به معني مستقل است، برميگرده.

هرچند كه اين دو سبك موسيقي هيچوقت در صدر جدول محبوب‌ترين‌ها نبودن، اما بين افرادي كه به دنبال موسيقي خوب و اصيل ميگردن، راك آلترناتيو و ايندي،خيلي پرطرفدارن.بسياري از زير مجموعه هاي راك، مثل "گرانج" هم در اين دسته بندي قرار ميگيرن.

 

 

7. كلاسيك

 

شكي نيست كه موسيقي كلاسيك، جزئي جدايي ناپذير از فرهنگ ماست. هرچند كه اركسترها ديگه خيلي پرطرفدار نيستن، اما خيلي از مردم در سراسر دنيا  در هر سن و سالي، به اپراها، كنسرتوها و سمفوني‌ها گوش ميدن و دوسشون دارن.

 

 

8. كِي-پاپ

 

اين سبك موسيقي ابتدا فقط در كره‌ي جنوبي رايج بود اما الان در همه‌ي دنيا طرفدار پيدا كرده. كي-پاپ، زير مجموعه‌ي موسيقي پاپ هست و به زبان كره‌‌اي خونده ميشه.

ستاره‌هاي كي‌-پاپ جز پرطرفدارترين افراد در شبكه‌هاي اجتماعي و دنياي مجازي هستن.

 

 

9. كانتري

 

اين سبك كه بيشتر بين آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها مورد توجهه، در طول زمان پيشرفت كرده و عناصري از سبك‌هاي ديگه رو هم پذيرفته، اما هويت خودش رو همچنان حفظ كرده و گيتار آكوستيك، بانجو و صداهاي زيبا، همچنان بخش اصلي و بزرگي از سبك كانتري رو تشكيل ميدن.

 

 

10. متال

 

اين سبك در اصل زير مجموعه‌ي راك محسوب ميشه، اما به خاطر محبوبيتي كه بعدها بدست آورد، خودش رو از راك جدا كرد و به سبكي مستقل تبديل شد.

با گيتارهاي تغيير شكل يافته، درام زدن‌هاي سريع، تصاوير ترسناك و اشعار وحشتناك، اين ژانر ايده‌‌آل كسانيست كه قصد دارن عليه ساختارگرايي قيام كنن و به موسيقي متفاوتي گوش بدن.

 

 

اين مقاله معرفي كوتاهي از ژانرهاي موسيقي داشت و تنها از محبوب‌ترين‌ها نام برد. اما ژانرها و سليقه‌ها دائما در حال تغيير و پيشرفت هستند، بنابراين ارائه يك ليست نهايي تقريبا غير ممكنه.

 



 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.