سلب مالكيت سيم كارت بدون مراجعه ي حضوري

write about all kind of things we found interesting

سلب مالكيت سيم كارت بدون مراجعه ي حضوري

۱۲ بازديد

با روي كار آمدن سيم كارت اعتباري تقريبا تمامي افراد توانستند صاحب سيم كارت شوند چرا كه اين سيم كارت ها از قيمت قابل قبولي برخوردار بودند و ديگر نياز به پرداخت هزينه بالاي سيم كارت دائمي همراه اول نبود البته اين سيم كارت هاي اعتباري معايبي را نيز در بر داشتند و خواهند داشت معايبي همچون مزاحمت هاي تلفني از سيم كارت افراد ديگر و…  كه زماني كه ايرانسل براي اولين بار از سيم كارت اعتباري ايرانسل رو نمايي كرد فكرش را نميكرد اين اتفاقات رخ بدهد به همين دليل پيشبيني هاي لازم را نيز انجام نداده بود اما در حال حاضر تمامي اپراتور ها  در تلاشند كه افراد به راحت ترين شكل ممكن بتوانند سيم كارت خود را سلب كنند و اين كار را حتي ميشود به صورت غير حضوري نيز امجام داد 

 

هر چند در ظاهر تنها كاهش مراجعات حضوري و سهولت در بروكراسي اداري از مهمترين دستاوردهاي دولت الكترونيك و دولت همراه مي باشد ولي ارائه خدمات متنوع مجازي به طور غير مستقيم كاهش فساد، كاهش ترافيك، كاهش كاغذ بازي اداري، صرفه جويي در وقت، صرفه جويي در هزينه و .... را نيز به همراه خواهد داشت كه هر كدام به تنهايي يك دستاورد با ارزش و مهم است.

بنابراين دولت الكترونيك در تلاش است تا با ارائه اكثر خدمات خود به صورت غير حضوري و الكترونيكي، مراجعات حضوري مردم را كاهش داده و در شرايط اپيدمي كرونا براي حفظ فاصله اجتماعي موثرتر از هميشه نقش آفريني كند. مثلا اتصال سامانه سلب امتياز سيم كارت به اپليكيشن دولت همراه و اپراتورهاي مجازي تلفن همراه كه از آبان ماه 1400 صورت پذيرفته از جمله فعاليت هاي ساده اما با ارزش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مي باشد كه در راستاي تسهيل امور انجام گرفته است.

سيد محمد امامي، مدير كل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطي و فناوري اطلاعات رگولاتوري، بعد از اعلام خبر اتصال سامانه سلب امتياز سيم كارت بيان نمودند كه مشتركان اپراتورهاي تلفن همراه و اپراتورهاي مجازي تلفن همراه مي توانند علاوه بر مراجعه به اپليكيشن اپراتورها، به سامانه تحت وب دولت همراه به نشاني mob.gov.ir مراجعه نموده و نسبت به سلب امتياز سيم كارت خود اقدام نمايند.

بنابراين اپليكيشن همراه من (my mci ) در همراه اول، اپليكيشن ايرانسل من ( my irancell) در ايرانسل و اپليكيشن رايتل من ( my rightel) در رايتل، شاتل ( my shatel ) و سامانتل ( my samantel ) آماده ارائه خدمات مبتني بر سلب امتياز سيم كارت به مشتركان خود مي باشند. مشتركان سيم كارت هاي مجازي تلفن همراه ( MVNO) مانند : هاي وب، آپ تل و لوتوس نيز مي توانند با مراجعه به وب سايت اپراتور مربوطه و انتخاب يكي از گزينه هاي "عدم نياز به سيم كارت" يا "عدم اطلاع از صدور سيم كارت" نسبت به سلب مالكيت سيم كارتي كه در آن اپراتور به نامشان ثبت شده؛ اقدام نمايند.

با توجه به اين كه در صورت وقوع جرم با استفاده از سيم كارت مانند كلاهبرداري يا مزاحمت تلفني، مالك سيم كارت (حتي اگر سيم كارت در تصرف وي نباشد) بايد در مراجع قضايي حضور يافته و نسبت به جرم صورت پذيرفته؛ پاسخگو باشد؛ پيشنهاد مي شود كه مشتركان ابتدا با مراجعه به پورتال رگولاتوري به آدرس اينترنتي www.cra.ir در قسمت "حقوق كاربران" وارد بخش " استعلام سرويس مشتركان" شده و قبل از انجام هر كاري از سيم كارت هاي تحت مالكيت خود و اپراتور مربوطه مطلع گردند.

با توجه به اين كه پس از طي شدن فرايند سلب امتياز؛ اشتراك سيم كارت به صورت قطعي از مالكيت مشترك خارج مي شود، بنابراين مشتركان كليه اپراتورها لازم است در زمان اجرا و ثبت همه مراحل، نهايت دقت و توجه را مبذول دارند.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.