درباره اسپانيايي بيشتر بدانيد

write about all kind of things we found interesting

درباره اسپانيايي بيشتر بدانيد

۲۲ بازديد



اسپانيا در قرن 16 ميلادي قدرتي برتر در دنيا بود، به طوري كه دامنه‌ي قدرتش از از شرق، بيشتر كشورهاي اروپايي تا فيليپين و هند و از غرب از اقيانوس اطلس تا آمريكا را شامل ميشد. اين گستره‌ي عظيم قدرت اسپانيا باعث شد تا اسپانيايي به يكي از رايج‌ترين زبان‌هاي دنيا تبديل شود. 

زبان اسپانيايي، زبان رسمي ۲۰ كشور در اروپا و آمريكاست و حتي در كشورهايي كه زبان رسمي‌شان اسپانيايي نيست نيز، افراد زيادي به اين زبان مسلط هستند. در اين مقاله قصد داريم تا شما را بيشتر با اين زبان شيرين و محبوب آشنا كنيم.





  • گويش‌ها و گوناگوني‌شان 


همانطور كه انگليسي در ايالات متحده و استراليا با انگليسي در بريتانيا متفاوت است، اسپانيايي رايج در كشور اسپانيا نيز با آرژانتين فرق هايي دارند. بسياري از گونه‌هاي محلي اسپانيايي به خصوص در تلفظ واژگان، متفاوت از يكديگرند. به عنوان قانوني كلي، همه‌ي گويش‌هاي اسپانيايي از استاندارد نوشتاري معيني پيروي مي‌كنند، اما در شكل گفتاري آن‌ها تفاوت‌هايي وجود دارد. اين گوناگوني تنها در اسپانيايي كشورهاي و آمريكاي جنوبي نيست، بلكه در مناطق مختلف اسپانيا و آمريكاي لاتين گويش‌هاي متنوعي رواج دارند.



  • ريشه‌هاي اسپانيايي


اسپانيايي زباني هندواروپايي است كه از  لاتين ولگار، زبان محبوب و رايج بين بوميان، سربازان، بازرگانان و امپراتوري روم، نشات گرفته است. اين زبان در شبه جزيره ايبري گسترش يافته و به خانواده‌ي زبان‌هاي رومنس از جمله پرتغالي، فرانسوي، ايتاليايي و رومانيايي تعلق دارد.


  • الفباي اسپانيايي فونتيك (آوايي) است 


اسپانيايي سيستم نوشتاري فونتيك دارد، به اين معني كه هرچه نوشته مي‌شود را ميتوان همانطور كه هست خواند و هرچه را كه شنيده مي‌شود، مي‌توان درست همانطور كه به گوش ميرسيد، نوشت.



  • اسپانيايي، دومين زبان در دنيا


با 500 ميليون اسپانيايي زبان در دنيا، اين زبان دومين زباني است كه در دنيا بعد از چيني ماندارين صحبت ميشود. اسپانيايي زباني رسمي در سازمان ملل متحد، اتحاديه‌ي اروپا و سازمان تجارت جهاني مي‌باشد.






  • آكادمي سلطنتي بر استفاده از اسپانيايي نظارت دارد


آكادمي سلطنتي اسپانيا، در سال 1713 و با هدف جمع آوري و نگهداري از لغت نامه‌ي رسمي زبان اسپانيايي، بنيانگذاري شد. از نظر قانوني اما، اجباري در پيروي از قوانين اين آكادمي وجود ندارد ولي بيشتر كشورهاي آمريكاي لاتين و اسپانيا، آن را به رسميت مي‌شناسند.



  • تاثيرات زبان هاي ديگر بر اسپانيايي


زبان شناسان سه دوره‌ي مختلف را شناسايي كردند كه در آن‌ها زبان اسپانيايي بيشترين تاثير را از زبان هاي ديگر پذيرا شده است و به شكل امروزي خود درآمده.

دوره‌ي اول به زماني برمي‌گردد كه زبان لاتين بيشترين نفوذ را بر اسپانيايي اعمال كرد. دوره‌ي دوم در حدود سال 700هجري قمري و حمله‌ي اعراب به اسپانيا اطلاق مي‌شود كه باعث دگرگوني بسياري از الفاظ در اين زبان شد، به طوريكه تقريبا 4000 كلمه در اسپانيايي،ريشه‌ي عربي دارند. دوره‌ي سوم در واقع دوره‌ي جاري در زبان اسپانيايي و تاثيراتي است كه انگليسي و كلمات آن با رواج روزافزون تكنولوژي و موج جديد فرهنگي ناشي از آن بر اسپانيايي دارند، مي‌باشد. 



  • ايالات متحده، كشوري با بيشترين تعداد اسپانيايي زبان



با 120 ميليون بومي، مكزيك بزرگترين كشور اسپانيايي زبان است، اما اين آمار ميتوانند به زودي دستخوش تغيير شوند. تحقيقاتي كه برروي رشد جمعيت لاتين تبار صورت مي‌گيرد، نشان مي‌دهد كه ايالات متحده تا سال 2050، به بزرگترين خاستگاه اسپانيايي زبان‌ها تبديل مي‌شود.



  • اسپانيايي، زباني ساده براي يادگيري


اسپانيايي را مي‌توان يكي از راحت‌ترين زبان‌ها براي يادگيري دانست. طبق آمار ارائه شده توسط موسسه خدمات خارجي ايالات متحده، يك انگليسي زبان به طور ميانگين به 23 تا 24 هفته و بين  575 تا 600 ساعت كلاس براي حرفه‌اي شدن در اين زبان نياز دارد. به خاطر سيستم ساده‌ي تلفظ و شباهت‌هاي بسياري كه در الفبا و ساختار اسپانيايي و انگليسي وجود دارد، انگليسي زبان‌ها بسيار راحت‌تر از ديگران به اسپانيايي مسلط مي‌شوند.



  • علامت سوال و تعجب معكوس 


بيشتر زبان‌ها از يك علامت واحد در پايان جملات سوالي استاده مي‌كنند (؟) كه اين سيستم مدت‌ها پيش براي زبان اسپانيايي هم صادق بود. اما علامت سوال معكوس(¿) در سال 1754 توسط Real Academia Española  يا همان آكادمي سلطنتي اسپانيا به زبان اسپانيايي وارد شد كه بعدها همين آكادمي علامت تعجب معكوس(¡) را نيز به اسپانيايي معرفي كرد.





تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.