استعلام از سيم كارت هايي كه از آن ها بي خريد

۳ بازديد

قبل از روي كار آمدن اينترنت و فراگير شدن شبكه هاي اجتماعي تمامي تماس ها و مكالمات از طريق تماس ها و پيامك ها تلفني سيم كارت صورت ميگرفت و خط ها دائم اشغال و در حال مكالمه بودند و از طرفي مزاحمت ها تلفني در آن زمان بيداد ميكرد چراكه اينستاگرام و يا توييتري وجود نداشت كه از طريق دايركت و پيام خصوصي اين ارتباط به وجود بيايد و گوشي تنها ابزاري براي برقراري تماس بود به همين دليل ميتوان گفت مزاحمت هاي تلفني آن روزها به يكي از دغدغه هاي افراد تبديل شده بود و به همين دليل مراجع قانوني به شكل جدي پيگير اين داستان شدند و قوانيني سخت در رابطه با اين دسته از افراد مريض وضع نمودند و آن ها كه هميشه دنبال راهي براي فرار از مجازات و ادامه ي فعاليت كثيفشان هستند اقدام به ادامه ي اين مزاحمت ها با سيم كارت فرد ديگري كردند كه هنگام پيگيري قضايي و قانوني ديگر پاي آنها در ميان نباشد

 

 

با توجه به فراواني تخلفات انجام شده با سيم كارت هاي بدون هويت، " طرح ساماندهي سيم كارت ها " براي جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي راه اندازي شد. اين طرح با ايجاد ساز و كار آسانتر، امكان دسترسي افراد به برخي اطلاعات مانند تعداد و شماره سيم كارت هاي ثبت شده به نام اشخاص را فراهم كرده و در تلاش است تا از اين طريق از حجم عمده اين نوع تخلفات بكاهد.

به همين منظور افراد مي توانند با مراجعه به منوي "حقوق كاربران " در وب سايت سازمان تنظيم و مقررات و ارتباطات راديويي در بخش "گزينه استعلام مشتركين" تعداد سيم كارت هايي كه به نامشان ثبت شده است را استعلام نمايند. اين سامانه كه كمك مي كند تا افراد از تعداد سيم كارت هايي كه به نامشان ثبت شده آگاهي پيدا كنند امكان مشخص نمودن شماره هاي ثبت شده را نخواهد داشت.

با توجه به جرائم اينترنتي و سوء استفاده از سيم كارت ها، معمولا اشخاص علاقمند به دانستن شماره مي باشند كه براي آگاهي از شماره هاي ثبت شده، كاربر لازم است به سامانه دولت همراه مراجعه كند.

آدرس اينترنتي سامانه دولت به نشاني https://mob.gov.ir براي آگاهي از تعداد خطوط ثبت شده تلفن همراه و ثابت به نام مشترك مي باشد. مشتركان بايد با كدملي و شماره همراهي كه به نام آنها مي باشد، به سامانه دولت وارد شده و گزينه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي را انتخاب كنند. سپس با انتخاب " تعداد خطوط مشتركين تلفن ثابت و سيار " بايد شماره تلفن خود را وارد كنند تا پيامكي حاوي تعداد و شماره سيم كارت هايي كه به نام مشترك مي باشد، برايشان ارسال گردد.

با توجه به اتصال سامانه سلب امتياز مالكيت سيم كارت به سامانه دولت ، مشتركان مي توانند علاوه بر مراجعه به سامانه دولت به نرم افزار مديريت اپراتور خود هم دسترسي داشته باشند. اين تلفيق اين امكان را به مشتركان مي دهد كه در صورت لزوم، نسبت به مسدود سازي سيم كارت هايي كه در اختيارشان نيست، اقدام نمايند.

براي سلب امتياز، لازم است كاربران ابتدا درخواست خود مبني بر سلب امتياز مالكيت سيم كارت را به اپراتور مربوطه ارسال نمايند. اپراتورها نيز بعد از بررسي سيستماتيك با ارسال رمز يك بار مصرف ( OTP ) به شماره مشترك، احراز هويت كاربر را انجام مي دهند كه در صورت تطبيق مالكيت سيم كارت با اطلاعات فرد متقاضي، درخواست سلب امتياز، ثبت و تاييد مي گردد.

با توجه به اين كه مسئوليت هر خط يا سرويس ارتباطي كه به نام مشترك مي باشد، شخصا با خود او بوده و عواقب ناشي از سوء استفاده از آن با مالك قانوني سيم كارت است، لازم است كاربران ضمن دقت در حفظ و نگهداري سرويس هاي ارتباطي،نسبت به استعلام تعداد خطوطي كه به نام آنهاست، اقدام كرده و در صورت لزوم نسبت به غير فعال سازي خطوطي كه از آنها استفاده نمي كنند، اقدام نمايند.


 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.