پنج پيانيست تاثير گذار در دنياي موسيقي

write about all kind of things we found interesting

پنج پيانيست تاثير گذار در دنياي موسيقي

۴ بازديد

هنر و موسيقي دو كلمه ايي كه هيچ وقت از هم جدا نميشوند . موسيقي هايي كه از گذشتگان ما به جا مانده بسيار عالي و زيبا بودند . موسيقي داناني كه ساز  اصلي هايشان پيانو بوده و توانسته اند كه با اين ساز جادوهايي بنويسند كه آدم را مجذوب خود كند.

در اينجا ما اول 5 تن از پيانيست هاي مشهور را معرفي مي كنيم، سپس ليستي از پيانيستهايي كه تا سال 2020 در قيد حيات بوده اند را ارائه مي دهيم.

لازم به يادآوري نيست كه اين مقاله فقط تعدادي از برترين نوازندگان پيانو را معرفي مي كند.

 

ولفگانگ آمادئوس موتزارت (1756-1791، اتريش)

موتزارت يكي از اولين استادان بزرگ پيانو و البته يكي از مشهورترين نوازندگان پيانو تاريخ محسوب مي شود. او از كودكي به دليل استعداد موسيقي و توانايي آهنگسازي اش شناخته شد.

موتزارت به عنوان يك مترجم شروع به كار كرد، اما به زودي، به خاطر گوش موسيقي فوق العاده اش مشهور شد و به يكي از بزرگترين پيانيست هاي تمام دوران تبديل شد.

موتزارت به عنوان نويسنده آهنگ نيز بسيار مولد بود. او از سونات ها، سمفوني ها تا كنسرت ها و اپراها آهنگسازي مي كرد. او در كلاسيسيسم برجسته بود و يكي از تأثيرگذارترين موسيقيدانان نه فقط در زمان خود، بلكه در طول تاريخ بود.

 

لودويگ ون بتهوون (1770-1827، آلمان)

بتهوون علاوه بر اينكه يكي از مشهورترين آهنگسازان عصر خود بود، بخاطر پدرش كه بسيار سخت گير بود شروع به نواختن پيانو كرد. او اولين كنسرت خود را در كودكي اجرا كرد. بتهوون مبتكر و با استعداد و در عين حال بسيار سخت كوش بود.

در بزرگسالي، او مجبور بود با ناشنوايي مبارزه كند، و حتي اين مشكل هم، او را از آهنگسازي برخي از مهمترين قطعاتش در ده سال آخر عمر باز نداشت.

بتهون جمله مشهوري دارد كه: "موسيقي راحت تر از كلمات به سراغ من مي آيد."

او به عنوان يكي از بهترين پيانيست هاي تمام دوران ها، يكي از مشهورترين آهنگسازان پيانو و يكي آهنگسازان اركستر در تاريخ محسوب مي شود.

گفته مي شود Hammerklavier (شماره 29 در B Flat major ) سخت ترين سونات بتهوون بود، تا زماني كه فرانتس ليست در سال 1836 آن را به طور عمومي اجرا نكرده بود، تقريباً غيرقابل اجرا تلقي مي شد. متأسفانه، هيچ ويدئويي از اجراي فرانتس ليست وجود ندارد.

 

بتهوون

 

فرانتس شوبرت (1797-1828، اتريش)

شوبرت، نوازنده بزرگ پيانو، به عنوان يكي از آخرين آهنگسازان بزرگ كلاسيك و يكي از پيشگامان رمانتيسيسم شناخته مي شود. به گفته هولزر، معلم پيانوي شوبرت، او هيچ آموزش واقعي به شوبرت نداد، زيرا او قبلاً از هر چيزي كه سعي مي كرد معلمش به او بياموزد، اطلاع داشت و هولزر او را با "حيرت و سكوت" مي نگريست.

با وجود اينكه وي به عنوان يك ويولونيست، نوازنده ارگ و خواننده نيز شناخته شده بود، پيانو منابع متعدد بيشتري براي آهنگسازي به او مي داد.

 

فليكس مندلسون (1809-1847، آلمان)

او يك كودك اعجوبه، يك نوازنده پيانو و ملقب به "موتزارت قرن نوزدهم" بود.

وقتي 9 ساله شد، اولين اجراي خود را روي صحنه انجام داد. و در 10 سالگي آهنگسازي را آغاز كرد و به يكي از مهمترين آهنگسازان رمانتيسيسم تبديل شد.

به همين دليل است كه او چنين آثار گسترده اي را به عنوان ميراث پشت سر گذاشت و يكي از پدران رمانتيسم محسوب مي شود. مي توان گفت او يكي از بهترين پيانيست هاي آلماني در تمام دوران است.

 

فردريك شوپن (1810-1849، لهستان)

شوپن با آثار خود پيانو را با موسيقي عاشقانه در هم پيچيد. مي توانيم شوپن را لطيف، دقيق، با تكنيك بي نقص و هارموني منحصر به فرد توصيف كنيم. او براي تعداد زيادي از پيروان، پيانيست ها و علاقه مندان به موسيقي به عنوان بهترين پيانيست معرفي شده است.

او در شش سالگي به دليل شيوه اجراي پيانو و تركيبات فوق العاده و پيچيده اش جامعه را متعجب كرد. شوپن در سال 1849 درگذشت و پيكرش در گورستان Père Lachaise در پاريس به خاك سپرده شد.

قطعه Nocturne Op.9 No.2 in E flat major شوپن يكي از محبوب ترين ساخته هاي او بود و مي توان آن را به عنوان يكي از بزرگترين قطعات پيانو تا به امروز مورد بحث قرار داد. اين قطعه بسيار محبوب است و پيدا كردن كسي كه علاقه اي به پيانو كلاسيك داشته باشد و نام اين قطعه حيران كننده را نشنيده باشد، دشوار است.

بله! ما هم دوست داشتيم نام راخمانينف، آرخريچ، برامس و... را نيز در اين ليست داشته باشيم ولي اميدواريم در آينده بتوانيم مقاله كاملتري درباره پيانيست هاي بزرگ دنيا داشته باشيم و در آنها حق مطلب را ادا كنيم.  

شوپن

 

پيانيستهاي معاصر:

همانطور كه قبلاً گفته شد، در ادامه نام تعدادي از پيانيست هاي بزرگ دنيا را ارائه مي كنيم كه تا سال 2020 در قيد حيات بوده اند:

Louis Lortie

Tigran Hamasyan

Yuja Wang

Brad Mehldau

Marc-André Hamelin

Ethan Iverson

Hélène Grimaud

Lang Lang

Dimitris Sgouros

Ian Pace

Cory Henry

Daniil Trifonov

Evgeny Kissin

Fazil Say

Grigory Sokolov

Herbie Hancock

Ivan Bessonov

Ivo Pogorelić

Jon Batiste

Khatia Buniatishvili

Lydian Nadhaswaram

Martha Argerich

Maurizio Pollini

Mikhail Pletnev

Nikolai Lugansky

Nobuyuki Tsujii

Robert Glasper

Stevie Wonder

Valentina Lisitsa

Vladimir Ashkenazy

شما چه كساني را مي شناسيد كه در راه ارتقاي نواختن و يا آموزش پيانو تلاش كرده اند؟ آيا نام آنها در ليست ما ذكر شده بود؟


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.