سانسكريت ، زبان خدايان

write about all kind of things we found interesting

سانسكريت ، زبان خدايان

۵ بازديد

اگر مي خواهيم فرهنگ و آداب رسوم گذشته يك ملت را بشناسيم خوب است در مورد زبان و فرهنگ آن ملت تحقيق كنيم. خوب است كه در مورد تاريخ و فرهنگ و زبان و گويش آنجا را بشناسيم و چه خوب است اگر مردماني هم چنان به آن زبان سخن بگويند.

مردم هند  هنوز هم از زبان تاريخي سانسكريت استفاده مي كنند و با استفاده از آن زبان مقاله مينويسند.

سانسكريت يكي از قديمي ترين زبان هايي است كه تاكنون بشر شناخته است. تصور مي شود كه اين سيستماتيك ترين وفني ترين زبان در بين همه زبانهاي دنياست. همچنين از اين زبان به عنوان مادر همه زبانها ياد مي شود و تنها زباني است كه در مراسم و آيينهاي مقدس هندوها استفاده مي شود، زيرا هميشه به عنوان زبان مقدس دين و خدايان در نظر گرفته شده است. مانتراهاي سانسكريت، وقتي در تركيب با ارتعاشات صوتي خوانده ميشوند، تاثير خاصي بر ذهن و روان فرد دارند.

ما خوش شانس بوده ايم كه وداها، اوپانيشادها، باگوات گيتا و دو حماسه بزرگ رامايانا و مهابهاراتا از طريق زبان سانسكريت به ما هديه داده شده اند.

اين زبان باستاني، ويژگي هايي دارد كه شايد به ذهن ما انسانهاي قرن 21 هم نرسيده باشد...

 

حقايقي جالب در مورد زبان سانسكريت

 

زبان سانسكريت وقتي خوانده مي شود كمتر از يك ملودي زيبا نيست، اين زبان خود يك راز است. در اينجا چند حقيقت جالب در مورد زبان سانسكريت آورده شده است.

 

1-  زبان خدايان

 

سانسكريت به عنوان "DEV BHASHA" يا "DEVAVANI"، زبان خدايان توسط هنديان باستان در نظر گرفته شد. اين خط DEVNAGARI  نام دارد به معني "استفاده در شهرهاي خدايان". اعتقاد بر اين بود كه توسط خدا برَهما (god Brahma) ايجاد شده است كه آن را به ريشي ها (Rishis) به معني حكيمان ساكن آسمان منتقل كرده است. سپس همان را به شاگردان زميني خود منتقل كرده كه از آنجا بر روي زمين گسترش يافته است .

متن مذهبي

 

2-  قديمي ترين زبان جهان

زبان سانسكريت يكي از قديمي ترين زبانهاي جهان است. وداها، قديمي ترين متون موجود به زبان سانسكريت نوشته شده است. اولين شكل زبان سانسكريت، سانسكريت ودايي بود كه تقريباً در حدود 1500 سال قبل از ميلاد مسيح ظاهر شد، دوره اي كه دانش به صورت شفاهي از يك نسل به نسل بعدي منتقل مي شد.

 

3-  زباني ابتكاري

زبان قديمي، در عين حال، بسيار تكنيكي و سيستماتيك جهان. ريك بريگز دانشمندي از ناسا، پس از تحقيقات خود اعلام كرد كه، زبان سانسكريت يكي از مناسب ترين زبان ها براي كامپيوترهاست. همچنين اين زبان در ساخت الگوريتم ها بسيار كارآمد است.

 

4- قدرت مغز را افزايش مي دهد

 

ثابت شده است كه زبان سانسكريت در گفتاردرماني كمك مي كند. تحقيقات نشان مي دهد كه يادگيري زبان عملكرد مغز را بهبود مي بخشد و دانش آموزان از نظر تحصيلي بهبود مي يابند. آنها در موضوعاتي مانند رياضيات و علوم نمره هاي بهتري مي گيرند، در حالي كه اين دروس براي برخي افراد مشكل است. اين موضوعات به اين دليل است كه زبان سانسكريت قدرت حافظه و تمركز را افزايش مي دهد.

 

متن پزشكي

5- روزنامه ها و راديوهاي سانسكريت

 

اخبار و روزنامه هاي روزانه سانسكريت حتي امروزه نيز وجود دارند. اين زبان بيش از 90 نشريه هفتگي، دو هفته نامه و فصلي دارد كه در سراسر هند منتشر مي شود. گجرات انتشار Vartman Patram و Vishwasya Vrittantam را از پنج سال قبل شروع كرد. راديوي "تمام هند" (India Radio) از سال 1974 يك بار در روز اخبار روزانه را به زبان سانسكريت پخش مي كند. "سودارما" روزنامه اي است كه در شهر ميسور، شهري تاريخي در كارناتاكاي هند منتشر مي شود. از سال 1970 شروع به كار كرده و اكنون به صورت مقاله الكترونيكي به صورت آنلاين در دسترس است.

 

6- آبادي هايي كه زبان سانسكريت صحبت مي كنند.

 

هنوز روستاهاي زيادي در هند وجود دارند كه سانسكريت زبان اصلي ارتباطات آنهاست. روستاييان همچنين اصرار دارند كه بازديدكنندگان به زبان سانسكريت با آنها صحبت كنند. تصور كنيد كه شوخي ها، سلام و عليك، نزاع در خيابان ها، آموزش – اينجا، همه اينها به زبان سانسكريت است.

 

7- زبان معنوي

 

كلمه "سانسكريت" تركيبي از دو كلمه است :"سانسكار" و "كريت". "كريت" به معني "كار، وظيفه" و "سانسكار" به معني "جوهر ارزشهاي اخلاقي" است.

 

8- زباني بسيار متنوع

 

سانسكريت اين قدرت را دارد كه چيزي را با استفاده از حداقل كلمات بيان كند. مترادفهاي متعددي براي هر كلمه وجود دارد كه هر كدام داراي معني خاصي در زبان سانسكريت هستند. به عنوان مثال، كلمه فيل حدود صد مترادف دارد يا مثلاً كلمه عشق، در سانسكريت 96 مترادف دارد، يا براي آب بيش از 70 كلمه وجود دارد.

زبان سانسكريت داراي غناي عجيبي براي كلمات و مترادف است كه تنوع زيادي دارند.

 

9- چيره دستي در آواشناسي

 

سانسكريت شايد يكي از دقيق ترين زبانها در تلفظ باشد. از 49 نوع صدا استفاده مي كند كه تلفظ انواع مختلف كلمات را بسيار متمايز مي كند. گفته مي شود كه توجه به دستور زبان، آواشناسي و زبان شناسي در زبان سانسكريت تا قرن بيستم بي سابقه بوده است.

 

در آخر آنكه...

جالب نيست كه هندوستان، با 90 نشريه و يك راديو، همچنان به حفظ و حراست از زبان سانسكريت مشغول است؟!  به نظر شما چرا زنده نگه داشتن ارتباط زبان امروز با فرهنگ و زبان باستان اهميت دارد؟ شما براي حفظ زبان مادريتان چه قدمهايي برمي داريد؟ براي ما كامنت بگذاريد.

 

 

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.