سيم كارت هاي اعتباري و مقررات مربوط به آن
اينكه ما براي تمامي ابزاري و وسايلي كه ميخريم مسئوليتي را قائل هستيم و گاه اين مسئوليت ها وظيفه ي اجتماعي ما است و اما گاهي اين مسئوليت ها در قالب قوانين ثبت شده اند و ما ملزم به رعايتشان هستيم و در صورت اينكه بعايت آنها را جدي نگيريم و سرپيچي كنيم جريمه ي تعيين شده در اين قانون شامل حال ما خواهد شد شايد برايتان جالب باشد كه سيم كارت ها نيز داراي قوانيني هستند كه در اكثر مواقع ما از آنها بي خبريم يعني شما اگر براي مثال صاحب يك سيم كارت اعتباري همراه اول باشيد قوانيني در قبال اپراتور همراه اول داريد كه ما در اينجا به شرح آن مي پردازيم
سازمان تنظيم و مقررات و ارتباطات راديويي، قوانين و مقرراتي را براي دارندگان اين خطوط و اپراتورها تنظيم كرده است كه در اينجا به مهمترين آنها اشاره خواهيم داشت:
-
اگر مشترك در يك بازه زماني سه ماهه، هيچ گونه تراكنشي اعم از پيامك، مكالمه و... نداشته باشد، در صورت وجود اعتبار، اپراتور بعد از اطلاع رساني، به ازاي هر دوره يك ماهه به ميزان حداكثر تعرفه 20 دقيقه مكالمه پايه براي جبران هزينه هاي نگهداري شبكه از اعتبار مشترك كسر مي كند، البته مشترك مي تواند از باقيمانده اعتبار خود استفاده كند.
-
در صورت قطع دو طرفه سيم كارت، اپراتور موظف به حفظ شماره مشترك تا زمان سلب امتياز است.
قطع يك طرفه : فرايندي است كه امكان برقراي ارتباط از مشترك سلب شده و مشترك فقط قادر به دريافت مكالمه و پيامك مي باشد.
قطع دو طرفه : فرآيندي است كه امكان برقراي ارتباط براي مشترك به طور كامل سلب مي شود.
سلب امتياز : فرآيندي است كه مجوز حضور و امتياز استفاده از سيم كارت از مشترك سلب شده و اپراتور مي تواند سيم كارت را به شخص ديگري واگذار نمايد.
با توجه به اين كه عدم آگاهي مشتركين از قرارداد ها و قوانين، باعث بروز دردسرها و مشكلات خاصي مي شود كه گاها جبران ناپذير مي باشد، لازم است مشتركين براي اجتناب از اين مسائل و دفاع از حق و حقوق خود، سطح دانش و آگاهي خود را در مورد مقررات بالا ببرند.
-
اپراتور موظف است در زمان قرارداد با مشتركين اطلاعات مربوط به نحوه ثبت نام، غير فعال كردن، قطع يكطرفه، قطع دو طرفه و سلب امتياز را در اختيار مشتركين قرار دهد و آنها را از نحوه عملكرد و حقوق خود به صورت صريح در قرار داد آگاه كند.
-
اپراتور موظف است درباره افزايش و كاهش اعتبار، ميزان اعتبار باقيمانده، قطع يك طرفه و دو طرفه، وضعيت اعتبار و ساير موارد ضروري با ارسال پيامك ، ايميل، تلفن و يا ساير روش هاي ارتباطي بدون دريافت هزينه به مشترك اطلاع رساني كند.
-
اپراتور مي تواند در صورت اتمام طول دوره يا اعتبار سيم كارت بعد از اطلاع رساني، نسبت به قطع يك طرفه شماره اقدام نمايد.
-
اگر مشترك در يك بازه زماني سه ماهه هيچ گونه تراكنشي اعم از پيامك، مكالمه و... نداشته باشد و سيم كارت مشترك نيز اعتبار ريالي نداشته باشد، اپراتور مجاز به قطع دو طرفه و سلب امتياز از مشترك مي باشد.
-
با انجام هر تراكنش از سوي مشترك، بازه زماني سه ماهه جديدي براي او تعيين شده و آخرين تراكنش مبناي شروع مهلت سه ماهه خواهد بود.
-
اپراتور در هر صورت ( قطع يك طرفه يا دو طرفه ) موظف به برقراري تماس مشترك با كد هاي خدماتي اضطراري ملي ( اورژانس، پليس، آتش نشاني و ...) مي باشد.
منبع : سايت خريد و فروش سيم كارت رندباز