آموزش بازي فكري Mafia تحليل بازي به همراه نقد و بررسي

۲۱ بازديد

امروزه در جهان بازي هاي گروهي مورد توجه مردم مي باشد مانند كلش اف كلنز يا كلش اف رويال.امروزه بازي مافيا بيشترين هوادار را بين مردم دارد و توانسته بيش سود را به جيب كافه بردگيم ها بزنه.يش از هر چيز اجازه دهيد به داستان بازي و آموزش بازي مافيا بپردازيم. در ادامه نقاط قوت و ضعف بازي شب مافيا و نقد، بررسي و تحليل آن را خواهيم داشت… ترجيح ميدهم عنوان مقاله را اين بگذارم: اقليت ناآگاه و اكثريت آگاه

آنچه در اين مطلب خواهيد خواند:  پنهان 

1 آموزش بازي روميزي شب مافيا

2 تاريخچه بازي شب مافيا

3 ورود بازي مافيا به ايران

آموزش بازي روميزي شب مافيا

بازي مافيا يك بازي گروهي مي باشد كه افراد مي بايست با استدلال و استنتاج از طريق بحث كردن با يكديگر اعضاي مافيا را تشخيص بدهند. در اين بين افراد به دو تيم يا دسته شهروند و مافيا تقسيم بندي مي شوند و تمامي اعضاي مافيا يكديگر را ميشناسند و مي بايست در طول بازي شهروند نمايي كرده و ساير شهروند ها را با خود همراه كنند تا به اهداف خود كه حذف تمامي شهروند هاي ناآگاه بوده برسند. بازي در دو فاز انجام مي شود : فاز شب و فاز روز

در فاز شب تمامي اعضاي مافيا بيدار شده و بالاتفاق با مشورت با يكديگر يك نفر از شهروندان را حذف ميكنند از طرفي در بين شهروندان نيز افرادي با توانايي هايي خاص وجود دارند كه جلوي حذف كردن و شليك مافيا ها و يا شناسايي مافيا و معرفي كردن آن ها به ساير شهروند ها را دارند، تمامي اتفاق هايي كه در فاز شب مي افتد توسط يك گرداننده  كه شخصيت بي طرف بازي مي باشد مديريت و ثبت و ضبط مي شود. بعد از اينكه فاز شب به اتمام رسيد، بلافاصله فاز روز آغاز شده و تمامي افراد در داخل بازي راجع به اتفاق هايي كه در شب گذشته افتاده (كه توسط گرداننده اعلام مي گردد)  با  آوردن استدلال شروع به بحث ميكنند و ماحصل اين صحبت ها منجر به راي گيري براي خروج فردي مي شود كه از نظر تمامي بازيكنان مي تواند مافيا باشد.

به نظر مي‌آيد نقطه قوت بازي در تخليه هيجانات و تقويت مهارت هاي ارتباط عمومي ، فن بيان و تجزيه تحليل رفتار هاي اشخاص مي باشد. شايد در نگاه اول اينطور به نظر برسد كه انتخاب تيتر اشتباه است و جاي كلمات آگاه و ناآگاه مي بايست عوض شود ولي چيزي كه امروزه مشاهده مي شود اين است كه اين روز ها كمتر كسي است كه اسمي از بازي مافيا نشنيده باشد. اما چرا؟

تاريخچه بازي شب مافيا

بازي مافيا اولين بار  در سال ۱۹۸۶ توسط آقاي ديميتري ديويدف روانشناس روسي در بحبوحه ي جنگ سرد ميان  شوروي و آمريكا به دنيا معرفي شد.  هدف وي اين بود كه وضعيت رواني افراد را  در قرار گرفتن در موقعيت هايي كه همراه با استرس فيزيولوژيك بوده و شخص را مجبور به گفتن دروغ مي كند، ارزيابي كند. اين بازي در ابتدا در دانشكده روانشناسي مسكو بازي شد و شدت محبوبيت آن به قدري بود كه در همان سال در تمامي كلاس هاي درس ، خوابگاه ها و حتي اردوگاه هاي تابستاني دانشگاه مسكو توسط دانشجويان اين دانشگاه به طور مداوم بازي مي شد. در سال ۱۹۸۷ اين بازي تقريبا در تمامي شوروي بازي مي شد و به شدت مورد اقبال عمومي قرار گرفت.

طولي نكشيد كه در سال ۱۹۹۰  با تمام شدن جنگ سرد ميان شوروي و آمريكا و فروپاشي شوروي، داستان اصلي اين بازي و تماتيك بودن آن، (ارتباط آن با وضعيت جنگ سرد در آن دوره) به قدري براي عموم جذاب بود كه باعث ‌شد اين بازي در سرتاسر اروپا و از آن جا به قاره هاي ديگر همچون آمريكا وارد شود و به شدت مورد استقبال مردم قرار بگيرد.

با وارد شدن بازي مافيا به آمريكا ديري نپاييد كه در سال ۱۹۹۶ فيلمي با عنوان werewolf  توسط كارگردان ايراني الاصل مقيم آمريكا يعني آقاي محمد زرين دست (توني زرين دست) ساخته شد كه وي با اقتباسي از داستان اصلي مافيا تم بازي اصلي را به صورت نبردي بين گرگينه ها و روستاييان بر اساس افسانه هاي قديمي آمريكايي كه توسط نويسنده و طراح بازي فكري معروف آقاي اندرو پلاتكين (Andrew plotkin) ‌نوشته شده بود تغيير دهد. ميزان اقبال عمومي نسبت به بازي مافيا  انقدر فراگير شد كه در سال ۲۰۰۸ آقاي تد آلسپچ (Ted alspach) با اقتباسي از بازي مافيا و فيلم werewolf و رمان ها و سري بازي هاي آقاي اندرو پلاتكين توانست بازي معروف one night ultimate werewolf  را روانه بازار كند كه به طرز چشمگيري مورد استقبال مردم آمريكا و  بعد ها سراسر دنيا قرار گرفت. ميزان استقبال مردم آمريكا از اين بازي به حدي بود كه طي ساليان بعد نسخه هاي متفاوتي از اين بازي منتشر گرديد كه عموما كاراكتر هاي بازي ، قابليت افراد و تعداد نفرات بازي را تغيير ميداد.

با انتشار سري بازي هاي موفق و محبوب ورولف سبك استنتاجي به يكي از محبوب ترين سبك هاي بردگيم تبديل گرديد و بازي هاي بسيار زيادي سالانه با الهام گرفتن از اين سبك تا به امروز روانه بازار شدند كه از جمله مهمترين آنها مي توان به سكرت هيتلر (secret Hitler)، اولون(Avalon) ، مافيا كوبايي(mafia de Cuba)، مافيا وندتا(mafia vandeta) و … اشاره نمود.

ورود بازي مافيا به ايران

وارد شدن بازي مافيا در ايران را مي توان به اوايل دهه هشتاد نسبت داد كه اين بازي به فرم كلاسيك خود در بين جوانان در دانشگاه ها ، خوابگاه ها ، پادگان ها و محافل دوستانه بسيار رايج بود.

اما در سال ۱۳۹۵ اشكان جواهري طراح خوش ذوق و خوش فكر ايراني توانست با اضافه كردن نقش هاي بسيار متنوع همراه با قابليت هاي جذاب به بازي مافيا كلاسيك كه نقش ها و قابليت هاي  آن عمدتا بسيار محدود بودند، دگرگوني بسياري زيادي در آشنا شدن اكثر مردم در ايران با بازي مافيا به وجود آورد. اين بازي در نگاه اول انقدر جذاب بود كه تمامي بازيكناني كه علاقه بسياري به مافياي كلاسيك نيز داشتند را هم متقاعد كند كه بازي طراحي شده توسط وي را كه شب مافيا نام داشت بازي كنند.

در كم ترين زمان ممكن اين بازي تقريبا به يكي از تفريحات بي بدليل جوانان  ايراني  در كافه ها و مراكز فرهنگي تبديل شد. ميزان استقبال مردم از اين بازي انقدر بالا رفت كه در فاصله يكسال بعد از اولين نسخه، افزونه از سري بازي هاي شب مافيا به نام افزونه سياه  به بازار روانه شد كه كاراكتر هاي بسيار جذابي به بازي اضافه ميكرد. با اضافه شدن كاراكتر هاي متنوع و جذاب ،گردانندگي بازي بسيار پيچيده و سخت مي شد و بر هم كنش نقش ها برروي هم و حتي ترتيب اولويت تاثير گذاري نقش ها كار گرداننده را براي مديريت بازي بسيار سخت و پيچيده ميكرد؛ اشكان جواهري براي حل اين مسئله دوره هاي آموزشي براي گرداننده ها گذاشت كه بسيار موثر و كارآمد بود.

وي با برگزاري رويداد هاي اين بازي در اكثر شهرستان هاي پرجمعيت ايران و برگزاري ليگ كشوري توانست راه بازي شب مافيا را به قفسه اكثر مردم ايران باز كند.

با محبوبيت بازي شب مافيا بسياري از طراحان و توليد كننده هاي بازي فكري در ايران  جسارت اين را پيدا كردند كه در ارتباط با اين موضوع، بازي طراحي كنند و تا حدودي موفق بودند.

از جمله بازي هاي طراحي شده  ايراني بعد از  شب مافيا را مي توان : ديوان، گرگ و ميش ، ددان ، دو خان و آخرين ايستگاه دانست

اما اين آخر داستان مافيا حداقل در ايران  نبوده و نيست. به تازگي با استقبال اكثريت مردم درباره بازي شب مافيا، بسياري از توليد كننده ها و كارگردان هاي ايراني مجاب شدند كه در ارتباط با اين مسئله وارد عمل شده و آثار سينمايي و سريال گونه مافيايي بسازند. نخست عباس نظام دوست، كارگردان ايراني، فيلمي تحت عنوان گرگ بازي را در سال ۹۶ كارگرداني كرد كه در آن علي مصفا، نگار جواهريان ، هانيه توسلي و سعيد چنگيزيان به ايفاي نقش پرداختند و داستان بازي پيرامون چند دوست قديمي مي چرخيد  كه بعد از مدت ها در يك خانه متروكه موروثي كه به يكي از آن ها ارث رسيده جمع مي شوند و از يك دكتر ثروتمند و همسرش دعوت ميكنند كه به جمع آنها ملحق شوند. اين دو نفر يك بازي دور همي شبيه به موضوع مافيا به نام گرگ بازي طراحي كردند و از بقيه افراد مي خواهند كه اين بازي را در آن شب بازي كنند

در ادامه  در فضاي مجازي بازخورد ها و بازتاب هاي فيلم هاي منتشر شده از بازي شب مافيا به قدري بود كه در سال ۱۳۹۸ شبكه سلامت يك برنامه سريال گونه با عنوان شهروند و مافيا تهيه و توليد كرد كه در فصل اول آن مجري يا به عبارت ديگر گرداننده بازي بهنام تشكر بود و در فصل دوم تا الان  اين كار را عليرام نورايي بر عهده  دارد. تمامي شركت كننده هاي اين برنامه منتخبي از بهترين بازيكنان شب مافيا در سراسر كشور بودند ولي محتوا و شيوه بازي بيشتر شبيه به بازي مافيا كلاسيك بود تا شب مافيا.

و در نهايت در سال ۱۳۹۹  سعيد ابوطالب برنامه اي با عنوان شب هاي مافيا را در رسانه خصوصي  به صورت سريالي منتشر كرد كه گرداننده بازي محمدرضا عليمرداني بوده و تمامي بازيكنان داخل بازي بازيگران مرد و زن مطرح كشور مي باشند  كه اين برنامه بسيار باز خورد مناسبي در ميان مردم پيدا كرده و بسيار نزديك به بازي اصلي شب مافيا مي باشد. به عنوان سخن پاياني  در جمع بندي اين مقاله  بازي مافيا و يا شب مافيا براي تمامي افراد بالاي ۱۵ سال و كساني كه به بازي كردن با تعداد نفرات بالا و بازي هاي دورهمي  همراه با استرس و هيجان علاقمندند‌ پيشنهاد مي گردد  اگر تجربه اي از اين بازي نداشتيد براي يكبار هم كه شده آن را تجربه كنيد. مطمئن باشيد شب مافيا كسي را پشيمان نمي كند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.