از زماني كه انسان وجود داشته موسيقي يكي از تفريحات سرگرمي كننده او بوده است و هر موقع كه احوالات انسان خراب مي شده موسيقي يكي از راه هاي ارضا كننده روح بوده است.موسيقي يك امر ثابت است و فقط در سبكهاي موسيقي اختلاف سليقه وجود دارد كه با توجه به پيچيدگي ذات انسان يك امر كاملاً طبيعي ميباشد.در دنياي موسيقي همه ساز ها براي اين به وجود آمده تا بتواند بخشي از حالات انسان را بيان كند. ما در اين مقاله ميخواهيم به بررسي ساز كاخن بپردازيم. شايد بتوانيم بگوييم كه اين ساز يكي از جالبترين تاريخچه ها را ميان بقيهي سازها دارد. ريشهي اين ساز به كشور پرو برميگردد و توسط بردههاي اين كشور ساخته شده است. زماني كه كشور پرو تحت استعمار اسپانيا قرار گرفته بود بردگان اين كشور از نواختن هرگونه ساز كوبهاي منع شده بودند، و اين براي مردم كشور پرو كه بسيار علاقمند به موسيقي هستند واقعا سخت بود، به همين دليل بردههاي پرويي تصميم گرفتند كه با ساختن ابزارهاي بسيار سادهي موسيقي دوباره اين هنر را در وجودشان زنده كنند. آنها در ابتدا چوبهاي بلااستفاده را جمع آوري كرده و از آنها جعبههايي را ساختند كه با آن صداهايي خوشآوا متناسب با آهنگهاي سنتيشان توليد مي كردند. كاخن همچون چراغ و نوري در دورهي وحشتناك استعمار در پرو ميباشد، چراغي كه اين مردم را دور هم جمع ميكرد و استقلال و اميد را دقايقي به آنها هديه ميداد. حقايق تاريخي همچنين ميگويند كه هدف از ايجاد كاخن همراهي با رقصهاي فرهنگي پرو است كه به تاندرو و زاماكوكا معروف هستند. يكي از جذابترين نكات درباره كاخن اين است كه از آن مي توان در انواع سبكها مانند راك و پاپ در كنار سازهاي ديگر استفاده كرد. در كليساي كاتوليك از كاخن براي همراهي آوازهاي مذهبي در جشنهاي مذهبي استفاده ميشود اما در چنين مراسمهايي كاخن هميشه با سازهاي ديگري مانند گيتار و ارگ همنوايي ميكند. كاخن قادر است كه به چنين ملوديهاي مذهبي زندگي و شور ببخشد و به دليل انعطاف پذيرياش كاملا با آهنگهاي گيتار و ارگ سازگار است. در حال حاضر، نوازندگان به تركيب اين ساز با سازهاي ديگر علاقهمندند و اين را ميتوان در طي بسياري از كنسرتهاو نمايشهاي هنري موسيقي ، مشاهده كرد. همچنين در اكثر كنسرتهاي اركسترنيز كاخن حضور دارد. اگر بخواهيم به نحوه نواختن ساز كاخن نگاه كنيم متوجه ميشويم كه نواختن اين ساز نسبتا آسان است؛به اين صورت كه بايد از هر دو دست خود براي ضربه زدن به ساز استفاده كنيم و از دست قويترمان براي ضربه زدن به بيس و ايجاد ريتم مورد نظر استفاده كنيم. · كلمه «cajon» به معني «جعبه يا دِراور است» · كاخن به عنوان يك ساز كوبهاي در نظر گرفته ميشود و معمولا داراي طول ۱۸ اينچ و عرض و عمق ۱۲ اينچ است. · كاخن داراي شش وجه است و وجه جلويي آن از چوب نازكتري نسبت به پنج وجه ديگر تشكيل شده است. اين قسمت جلويي نازكتر با نام سرِ ساز شناخته ميشود. · كاخنهاي مدرن داراي پايههايي هستند كه اغلب از پلاستيك ساخته شدهاست و در قسمت بالايي ساز پيچهايي براي تنظيم صدا وجود دارد. · صداي باس با ضربه زدن به مركز صفحه جلويي يا سر ساز حاصل ميشود و با ضربه نزديك تر به بالاي سطح سر، صداي بالاتري به دست ميآيد. · وقتي نوازنده روي كاخن مينشيند، هنگام نواختن را كميكج ميكنند. برخي از نوازندگان به ساير سطوح كاخن نيز ضربه ميزنند تا صداهاي متفاوتي نسبت به صداهايي كه از ضربه زدن به جلو يا سر ساز توليد كنند. · كاخن ساز محبوب اسپانيا، فيليپين و قاره آمريكا است. · كاخن يك ابزار محبوب در سبك هاي موسيقي مختلف از جمله رومبا كوبا، فلامنكو، پرو والس، زاماكوكا و تاندرو است. · در موسيقي مدرن از كاخن اغلب براي همراهي گيتار آكوستيك استفاده ميشود و حتي در صورت محدود بودن فضا از آن براي جايگزيني كيتهاي درام كامل نيز بهره ميبرند. · كاخن در حال كسب محبوبيت در انواع ديگر موسيقي از جمله جاز، فانك، راك، پاپ و بلوز است. · موسيقي محلي ايرلند استفاده از كاخن را در بيشتر موسيقي هاي خود پذيرفته است. · دستها تنها ابزار براي ضربه به كاخن نيستند. نوازندگان همچنين از برس هاي فلزي، برس پلاستيكي، چوب، پتك و برخي از پدال درام نيز استفاده ميكنند. · كاخن همچنين ميتواند در يك اركستر به عنوان بخشي از موسيقي كلاسيك اجرا شود. · نوازندگان معروف كاخن عبارتند از: روبن دانتاس (موسيقي فلامنكو دهه 70)، ماريو كورتس (فلامنكو)، مايك ميدوز (نوازنده سازهاي كوبه اي و درامر)، استيون پاس سرچ Stephen Pass}} (سازهاي كوبه اي) و نينا رودريگز (ملقب به دست هاي آذرخش) · موسسه ملي فرهنگ پرو در سال ۲۰۰۱ كاخن را به عنوان بخشي از ميراث ملي اين كشور اعلام كرد. · سازمان ايالت هاي آمريكا در سال ۲۰۱۴ كاخن را به عنوان «ساز پرو براي آمريكا» اعلام كرد.تاريخچهي ساز
حقايق جالب كاخن
شنبه ۰۸ خرداد ۰۰ | ۱۱:۵۷ ۹ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است
سلب مالكيت سيم كارت بدون مراجعه ي حضوري